CALL CENTERS
En België
Belgacom en het call center Zacson/Marien & Gybels hebben het project Belgium for Call Centers gelanceerd. Daarvoor werd ook een speciaal logo ontworpen. Bedrijven en personen kunnen het logo gebruiken als ze de bestaansreden ervan onderschrijven : “Belgium for Call Centers verenigt personen (natuurlijke personen, organisaties, ondernemingen, instanties en verenigingen…) die er eerbaar belang bij hebben dat België in aanmerking komt voor (buitenlandse) investeringen inzake call center-activiteiten. Belgium for Call Centers zal in beginsel op federaal niveau opereren en ervoor zorgen dat België kans maakt om op de shortlist terecht te komen van hen (consultants, raadgevende instanties, verenigingen…) die in Europa op zoek zijn naar een goede locatie voor call center-activiteiten”.
In de marketingwereld zouden call centers wel eens zeer belangrijk kunnen worden, zeker nu one-to-one-marketing meer en meer ingang vindt. Call centers staan in voor de telefonische opvang van consumenten naar aanleiding van bestellingen of direct-responsreclame. De grote pleitbezorger voor die één-op-één-marketing, de Amerikaan Don Peppers, was één van de belangrijkste sprekers op het congres van de Stichting Marketing. Na afloop verklaarde Peppers dat call centers een leidende rol zullen spelen in de ontwikkeling van one-to-one marketing.
Meer en meer bedrijven zetten intussen call centers op of bieden call center-diensten aan. Zo zal Mercedes-Benz volgend jaar een Europees belcentrum opzetten in Maastricht. Bank Card Company zal zijn interne call center ook ter beschikking stellen voor ticketverkoop. België wil zich plaatsen naast andere landen die momenteel veel call centers aantrekken : Nederland, Ierland en Schotland. “België bezit immers verschillende troeven,” zegt David Gybels van Zacson/Marien & Gybels. “De centrale ligging, de goede transport- en telecommunicatie-infrastructuur, de multinationals in en rond Brussel, de Europese Unie, de Navo, de cosmopolitische maatschappij en de productieve bevolking… het zijn allemaal elementen die call centers kunnen aantrekken.” Wordt België momenteel dan over het hoofd gezien ? “Nee,” antwoordt Gybels. “Er zijn genoeg strategen die tot de slotsom komen dat België een goede locatie is. Maar daarna zoeken ze contact met de nationale carrier, Belgacom. En die moét vragen waar zo’n bedrijf zich wil bevestigen : in Vlaanderen, Brussel of Wallonië. Dat heeft te maken met de incentives die de diverse overheden bieden. En dan wordt het voor velen iets te ingewikkeld.”
Gybels weet ook dat het voeren van een logo niet meteen dat probleem zal oplossen. “Natuurlijk kunnen we niets fundamenteels aan deze complexe situatie veranderen. Maar de sector kan wél de loper uitleggen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier