Cadillac Seville STS

Amerikaans comfort en Europese prestaties.

4,99 meter comfortabele luxe. Zo zou men de Cadillac Seville kunnen omschrijven. Comfortabel en luxueus, zowel op het gebied van inrichting als ophanging (want die is op de Europese smaak afgestemd). En dat alles gecombineerd met een uitstekende wegligging en een knap acceleratievermogen.

Wij legden in totaal zo’n duizend kilometer af met deze Seville, en kregen een wagen mee die vooraan was uitgerust met zelfaanpassende zetels, een aangename optie voor wie lange afstanden doet. Zodra de motor draait, worden de steuntjes ter hoogte van de ruggengraat, de schouders, de onderrug en het zitvlak automatisch geactiveerd. Rugleuning en zitvlak nemen de vorm van het lichaam aan. Gaat u anders zitten, dan past de zetel zich aan de nieuwe zithouding aan.

Ook de bediening van de audio-installatie (de wagen is standaard uitgerust met Boose-apparatuur) viel in de smaak. Kleine bedieningsknopjes treft u hier niet aan. Op het scherm van de middenconsole kunt u wel zes radiostations selecteren; wenst u de radio te activeren, dan volstaat een lichte druk op het scherm. Het geluidsvolume is dan weer vanop het stuurwiel regelbaar – een systeem dat van ons een tien op tien meekrijgt. Tussen haakjes: ook de airco en de ventilatie kunt u vanop het stuur bedienen.

Bij valavond of ‘s nachts springen de lichten automatisch aan. Hetzelfde geldt wanneer u overdag een tunnel inrijdt. En ze worden weer uitgeschakeld zodra u de tunnel uit bent.

Cadillac heeft ook aan de passagiers gedacht: de achterste zetels staan bijvoorbeeld iets hoger dan de voorste, zodat de achterste inzittenden meer beenruimte en een beter uitzicht krijgen.

Het interieur is intiem en warm dankzij de lederen binnenbekleding en het gebruik van waardevolle houtsoorten. De kunststof die voor de middenconsole wordt gebruikt, had wel iets ‘edeler’ mogen aanvoelen.

De wegligging en het acceleratievermogen van de Seville STS kunnen concurreren met eender welke Europese luxeberline. Daarvoor zorgen de verfijnde V8, de schokdempers en de nieuwe ophanging (geen sprake van duiken, rollen en steigeren). De automaat schakelt fluweelzacht en de kickdown zorgt, indien nodig, voor een bliksemsnelle acceleratie dankzij het grote motorvermogen.

Slechte punten geven we voor de montage van de cd-houder en de naar buiten springende GPS-installatie in de bovenzijde van de koffer. Dit zorgt niet alleen voor hinder tijdens het laden, maar de houder kan ook worden beschadigd wanneer er reiskoffers tegen stoten.

PATRICK OP DE BEECK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content