Busworld heeft een nieuwe chauffeur
Deze week gaf Patrick Van Impe op het Kortrijkse Busworld voor het eerst zijn nieuwe naamkaartjes af. Daarop staat ‘secretaris-generaal’. Boegbeeld Luc Glorieux, stichter van Busworld en motor achter de grootste busbeurs van de wereld, heeft met Patrick Van Impe zijn opvolger gevonden. Nu kan het echte aftellen naar 1 januari effectief beginnen. Dan wordt Patrick Van Impe officieel de nieuwe ‘numero uno’ bij Busworld.
“Ik hou hier een dubbel gevoel aan over”, zegt Van Impe. “Een monument opvolgen is geen cadeau, maar het is tegelijk een bijzondere eer. Het grote voordeel is dat ik met Luc en zijn dochter Mieke nog jaren schouder aan schouder zal kunnen samenwerken. Niet veel dauphins kennen dit voordeel. De opgebouwde ervaring en knowhow zullen me dus nog dagelijks worden doorgegeven.” Busworld is onder impuls van Luc Glorieux uitgegroeid tot een internationale machine. In Kortrijk stonden er deze week 350 exposanten uit 33 verschillende landen. Bovendien maakte Busworld het inmiddels ook buiten Europa helemaal waar, want er kwamen beurszusjes bij in Shanghai, Mumbai, Istanbul en Lagos. Patrick Van Impe: “Het is de bedoeling om eerst grondig onze bestaande dochters te leren kennen. En daarna? São Paulo lijkt me een eerste optie, omdat Brazilië een echte busmarkt is, met een grote bevolking, een grote toeristische vraag en veel lokale productie ook.” Maar eerst moet Van Impe nog een ander varkentje wassen. In Kortrijk, waar het allemaal begon, is Busworld letterlijk tegen de muren opgegroeid. Op de editie van deze week moest er al een eindeloze en indrukwekkende rij tenten worden bijgeplaatst om iedereen onder dak te krijgen. “Ofwel verlaten we Kortrijk voor een nieuwe locatie in Gent of Brussel, ofwel moet het plaatselijke Kortrijk Xpo investeren in nieuwe capaciteit. Het Kortrijkse stadsbestuur zegt dat het de zaak nu bestudeert. Maar wij hebben weinig tijd. Tegen eind dit jaar willen we een beslissing in de ene of de andere zin.”
Patrick Van Impe werd minutieus gescreend voor hij op de stoel van Luc Glorieux mocht gaan zitten. Maar zijn referenties waren talrijk. Spijts zijn 43 jaar, heeft hij er al twintig jaar ervaring opzitten in de toerismebranche. Het begon destijds allemaal als marktonderzoeker en marketingconsulent van het West-Vlaams Economisch Studiebureau (WES) en de voorbije jaren had hij zijn eigen marketingadviesbureau (Mojito) dat nu ‘on hold’ wordt gezet.
Van Impe is ook gastdocent reclamestrategie aan diverse hogescholen en auteur van een aantal boeken. De ‘kroonprins’ van Busworld is opgeleid als economist en een Vlerickalumnus. “Deze nieuwe baan, met zijn grote internationale dimensie, is een job waar iedereen van droomt. De grootste uitdaging bestaat er echter in om een waardig opvolger te zijn voor Luc Glorieux.”
KC
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier