Bubbels moet je proeven

Dankzij de SodaStream Xpress kan iedereen voortaan zelf koolzuurhoudend water en frisdrank maken. De verkoop verloopt via particulieren. “Mensen kopen nu eenmaal liever als ze ook kunnen proeven.”

S odaStream Xpress lijkt voor de dorstige consument het ei van Columbus: in dit apparaat past een koolzuurcilinder die van gewoon kraantjeswater water met bubbels maakt. Wie wil, kan er smaak aan toevoegen en dus eigenhandig frisdrank produceren. Met één cilinder maakt u tot honderd liter bubbeltjeswater. De halveliterflessen siroop die producent SodaStream aanbiedt, volstaan ruimschoots voor 12 liter frisdrank.

Het ingenieuze systeem komt uit het Verenigd Koninkrijk, waar SodaStream al sinds 1904 actief is. Na de tweede wereldoorlog begon het bedrijf zijn bubbeltjesmachine te exporteren. Vanaf 1980 onder meer ook naar Israël. Tien jaar later ontwikkelde de Israëlische SodaStream-importeur Peter Wiseburgh zijn eigen systeem – SodaClub – en nam drie jaar geleden zelfs SodaStream over. Inmiddels verkoopt het bedrijf in Israël, Zuid-Afrika, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, Engeland, Nederland, Australië, de VS en België. Vooral in Zwitserland en Duitsland draait SodaStream goed. Daar bezit één op vier, respectievelijk één op tien gezinnen zo’n apparaat.

Eerst zien.

Totnogtoe kon u de SodaStream-machine – waarvan er in België momenteel al 15.000 aan de man zijn gebracht – alleen vinden bij een distributeur uit het Luikse. Maar in december 1999 besloot het SodaStream-kantoor in het Nederlandse Breda de verkoop in België onder handen te nemen. En stelde tegelijk voor om in ons land een ander verkoopsysteem in te voeren.

In Nederland is het apparaat – dat daar de naam SodaClub meekreeg – onder meer te vinden in winkels als De Bijenkorf en Gall & Gall (een slijterijketen). “Het product verkoopt heel goed als de mensen kunnen zien hoe het werkt en als ze kunnen proeven,” zegt Rob Jacobs, manager bij SodaStream. Maar vanzelfsprekend is dat niet altijd mogelijk: de penetratie bij onze noorderburen bedraagt na vier jaar 1,5% (75.000 apparaten op zo’n 6 miljoen huishoudens).

Daarom wil SodaStream nu in zee gaan met particulieren die als hoofd- of bijverdienste dergelijke apparaten aan de man zullen brengen. Op die manier is de onderneming zeker dat de SodaStream-apparaten wel degelijk bij anderen worden gedemonstreerd en dat daaruit bestellingen kunnen voortkomen. Alleen, ruikt dat niet een beetje naar toestanden waar particulieren na het beluisteren van mooie verkooppraatjes met een enorme zeepvoorraad zitten opgescheept? Jacobs weet dat en spiegelt zich daarom eerder aan het Tupperware-systeem. “Onze distributeurs hoeven niet te investeren en lopen geen financieel risico. De levering en de facturen gaan naar de eindverbruiker,” zegt hij. Wie als klant een nieuwe cilinder en nieuwe smaakjes nodig heeft, belt het callcenter van SodaStream en krijgt de goederen thuisbezorgd. De particuliere distributeur ontvangt op die verkoop een commissie.

SodaStream levert marketingondersteuning aan de distributeurs, maar zij moeten wel de investeringen doen. Er zijn er die naar jaarmarkten trekken, anderen plaatsen in de lokale pers advertenties en nog anderen houden verkoopparty’s bij mensen thuis. De basisidee is dat daar het apparaat wordt gedemonstreerd. Maar wie demonstratie zegt, denkt ook aan teleshopping. VTM heeft bijvoorbeeld De Shoplijn en de Mediaclub van Roularta Media Group zendt via de regionale tv-zenders eveneens een shoppingprogramma uit. Is zo’n sodamachine niet een ideaal product voor zoiets? Jacobs geeft toe dat er in december 1999 wel gesprekken waren met de zenders, alleen vonden die toen dat de periode niet optimaal was voor dit aanbod. De lente- en zomermaanden zouden gepaster zijn.

Minder suiker.

Wat is voor de consument nu het unieke van dit 3499 frank dure apparaat (geleverd met twee 2-literflessen koolzuurgas en drie flessen siroop)? Marlou Hoeben, marketing & events manager SodaStream Xpress: “Ten eerste kan de consument nu zelf zijn eigen frisdrank maken. Bovendien bevatten de siropen van SodaStreem minder suiker dan de limonades die in de winkel te koop zijn. Jacobs stipt dan weer het gemak (niet meer sleuren met flessen) en het prijsvoordeel aan. “Voor 6 frank heb je een liter bruisend water en voor 17 à 18 frank een liter frisdrank.”

avp

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content