Broederlijk het bed in

David Desmet Farmaceutisch communicatie- en PR-adviseur

Het is eigenlijk in strijd met hun core business, maar Jan en Fanny Maes hebben geen tijd om te slapen. Sinds ze Revor herprofileerden, gaat het de producent van matrassen en lattenbodems voor de wind.

Amper 31 en 27 jaar zijn ze, broer en zus Maes, maar ze weten zeer goed waar ze mee bezig zijn. “Ik investeer niet in bakstenen,” zegt Jan Maes wanneer hij ons meetroont door de rudimentaire showroom. “Ik investeer liever in productie en innovatie.”

Sinds hij Revor begin 2001 losweekte van de toeleveringsgroep Latexco van oom Luc Maes, is het bedrijf aan een stevige remonte begonnen. Voordien leed de matrassen- en lattenbodemproducent een wat slapend bestaan. Maar vandaag gonst het in Meulebeke van de bedrijvigheid. “We hebben het gamma geactualiseerd aan de noden van de tijd,” zegt de jonge bedrijfsleider. “Want er bestaat wel degelijk iets als modebewustzijn in de matrassenwereld.” Daarnaast werd de productieflow gerationaliseerd. “Vandaag draaien we met een vijfentwintigtal mensen een omzet van bijna 4,7 miljoen euro. Een stijging van bijna 20% met het jaar voordien.” Voor dit jaar wordt een groei van 30% vooropgesteld. Per dag gaan zo’n 150 tot 200 matrassen de deur uit.

Jan Maes had ongeveer acht jaar ervaring bij Latexco voor hij zich op Revor stortte. Zes daarvan sleet hij als commercieel agent voor de Europese, Amerikaanse en Aziatische markt. “Ik spreek aardig wat talen. Voor de rest val ik terug op mijn gezond verstand,” zegt de no-nonsense bedrijfsleider. Zijn zus deed ook eerst ervaring op, als advertentieverkoopster voor de tijdschriftenmarkt.

Revor is een klein familiaal gerund bedrijfje en heeft niet de budgetten om zwaar uit te pakken. “Daarom proberen we ons te onderscheiden door onze flexibele en professionele opstelling,” zegt Jan Maes. “Wij stappen zelf naar de klant en luisteren wat hij wil. Private label maakt al 25% van onze productie uit. En intussen houden we de vinger aan de pols voor wat er leeft op de markt.” De klanten zijn de betere bedspeciaalzaken en meubelwinkels. Naast de Benelux en Frankrijk exporteren broer en zus tot in Zuid Korea, waar ze met een lokale distributeur werken. Probeer in die omstandigheden maar eens bij te slapen.

Lieven Desmet [{ssquf}]

“Ik investeer niet in bakstenen. Ik steek mijn geld liever in productie en innovatie.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content