Brits, da’s vast goed

Multispecialisatie en anticipatie. Deze twee cruciale kenmerken dreven het Britse vastgoedkantoor Jones Lang Wootton naar de internationale top.

Drie initialen, drie Britten : JLW staat voor Jones, Lang en Wootton. Ze spanden in 1783 hun krachten samen om een vastgoedkantoor op te richten dat door de jaren heen uitgroeide tot een van de referenties in de sector.

De Londense onderneming begon haar weg naar de top na de Tweede Wereldoorlog. Londen was vervallen tot een ruïnestad, alles moest heropgebouwd worden. Een uitdaging waaraan JLW actief meewerkte. De vastgoedmaatschappij hield zich onder meer bezig met het verzamelen van het nodige kapitaal.

België als Europees ankerpunt

Brussel werd in 1966 JLW’s eerste thuishaven op het continent. Michel Pilette en een jaar later Pierre Bondelé lagen aan de basis van het Belgische avontuur, en zijn vandaag nog steeds bestuurder van JLW België, naast Bryan Draper en Lucien Vanderstraeten. “Eind de jaren ’60 werd Brussel the place to be,” herinnert Michel Pilette zich. De weinig vriendschappelijke uitspraken die Generaal Charles de Gaulle de Amerikanen naar het hoofd slingerde, zorgden ervoor dat de Amerikanen Frankrijk verlieten en hun hoofdkwartier in België vestigden. Bovendien begon de Europese Gemeenschap haar expansie in Brussel. De Britse promotoren en beleggers zagen een opportuniteit. Ze wierpen zich op de Brusselse markt en begonnen te bouwen zonder dat ze huurders hadden. Dit, in tegenstelling tot de Belgen die alleen op plan verhuurden. De Britten gaven een nieuwe schwung aan de nationale immobiliënmarkt.”

België figureerde als het Europees ankerpunt van waaruit JLW uitzwermde over Frankrijk, Nederland, Duitsland en Rusland. Maar ook Australië, de Azatische markten, de Verenigde Staten en Canada onsnapten niet aan de expansiezucht van deze Britse vastgoedgroep. JLW werkte gestaag aan een grootschalig internationaal netwerk dat momenteel 80 agentschappen over 29 landen omvat en zo’n 4000 werknemers telt. De belangrijkste reden voor JLW om zich ergens te vestigen is de economische expansie van een land. Daarnaast worden ook politieke stabiliteit, kansen op lange termijn en het eigendomsrecht voor vreemdelingen in ogenschouw genomen. Om deze redenen houdt JLW zich nog altijd afzijdig in Zuid-Amerika en Afrika.

JLW noemt zichzelf de “grootste vastgoedmakelaar” ter wereld maar ook andere makelaarsnetwerken schrijven die titel op hun naam. “We werken nagenoeg nooit met associaties, tenzij de wet het oplegt zoals in Indonesië,” aldus Michel Pilette. “We hebben evenmin een financiële partner. JLW heeft geen andere aandeelhouder dan JLW,” verantwoordt Pilette zijn stelling. “Daardoor kunnen we volledig onafhankelijk werken. Wij willen tot elke prijs belangenconflicten vermijden. Onze politiek bestaat erin onze filialen te controleren, te beheren, te leiden en te financieren zodat we overal ter wereld een identieke dienstverlening kunnen verzekeren.”

Uitgebreide dienstenwaaier

De kernactiviteit van JLW is het beheer van, en advies inzake vastgoedportefeuilles. Verkoop, beleggingen en makelaardij vullen deze kernactiviteit aan. “We volgen twee gedragscodes,” legt Pierre Bondelé uit. “Enerzijds zorgen we ervoor dat personen die op zoek zijn naar ruimte aan hun trekken komen. Anderzijds willen we tegemoetkomen aan de wensen van beleggers. Soms helpen we ook promotoren op zoek naar financiering. Dat is bijvoorbeeld het geval in de vroegere Oostbloklanden, waar we een gespecialiseerd financieel departement hebben opgericht.”

JLW is door de jaren heen een multispecialist geworden. Asset management, portfoliobeheer, financieel advies, schattingen, ontwikkeling en promotie behoren tot de dienstenwaaier. Dat betekent niet dat alle activiteiten in alle landen even sterk zijn uitgebouwd. De financiële aspecten bijvoorbeeld passen goed bij de Angelsaksische mentaliteit en zijn dan ook prominent aanwezig in Groot-Brittannië, Australië en Azië. Ook in Duitsland, Nederland en de Scandinavische landen komen deze activiteiten goed tot hun recht. België neemt eerder een afwachtende houding aan. Algemeen kan men stellen dat het vasteland de voorkeur geeft aan beheer en makelaardij.

De kantoorsector

genereert het leeuwendeel van het omzetcijfer van JLW. Nochtans verdiende het netwerk ook zijn sporen in het hotelwezen, het industriegebeuren, de ontspanning, het winkelvastgoed en zelfs het residentieel vastgoed. “In deze laatste niche zijn we vooral actief in Azië, Australië en in mindere mate Nederland. We leggen ons toe op het residentiële vastgoed als er sprake is van een toegevoegde waarde. Bijvoorbeeld bij grote stedelijke ontwikkelingen of de bouw van complexen.”

Bepaalde diensten werden ondergebracht in een specifieke cel die centraal wordt beheerd. Dat is het geval voor de Corporate Real Estate Services die als missie heeft de ondernemingen te volgen in hun internationale strategie. De hotel- en winkelvastgoedsector worden op een identieke wijze georganiseerd. “Zowel hotel- als winkelketens maken wereldwijde plannen en zoeken vervolgens geschikte gebouwen. Wij moeten hen die geven. In Brussel bijvoorbeeld wilde de Algemene Verzekeringen een hotel bouwen. We vonden het Conrad als klant, dankzij de relaties die we met deze keten in Hongkong hadden.”

Vorming en onderzoek

vormen een belangrijke pijler voor JLW. Niet minder dan 350 personen volgen de economische en vastgoedtendensen op de voet. Pierre Bondelé : “We verliezen niet uit het oog dat immobiliën een moeilijke sector is en blijft. In België bijvoorbeeld heb je momenteel acht jaar nodig om een gebouw uit de grond te stampen. We moeten dus zeker zijn dat er bij de aflevering nog een afzetmarkt is. Je moet op de markt anticiperen en weten waar de bevolking zich in de toekomst zal bevinden. Dit is verre van evident. Op tien jaar tijd kunnen hele massa’s mensen zich verplaatsen. Kijk maar naar de hereniging van Berlijn of de opening van Vietnam.”

VERONIQUE PIRSON

MICHEL PILETTE (JLW) Jones Lang Wootton heeft geen andere aandeelhouder dan Jones Lang Wootton. Daardoor zijn we volledig onafhankelijk.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content