Bridgestone helpt u uw wagen beter te onderhouden
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
De ‘My Speedy’-app van Bridgestone stuurt bestuurders proactief waarschuwingen en advies omtrent de staat van hun wagen. Daardoor kunnen die met een gerust gemoed de baan op. Een reeks algoritmes zorgen er immers voor dat potentiële defecten worden gesignaleerd voor ze zich daadwerkelijk voordoen. Of hoe een bandenproducent data en artificiële intelligentie inzet om zijn dienstverlening te verbeteren en verruimen.
De bandenindustrie staat steeds meer onder druk door o.a. de toenemende concurrentie uit landen als China en Korea, en de snelle opkomst van e-commerce. Om zijn leiderspositie te behouden, maakte Bridgestone in 2016 de strategische keuze om te investeren in een digitale transformatie. Eén van de partners die werd aangesproken om daarbij te helpen is Faktion, een Antwerps engineeringbureau gespecialiseerd in toegepaste AI-oplossingen. Wij zaten samen met Johan Van Langendonck (Head of Solutions Strategy, Bridgestone EMEA), Niels Van Weereld (VP Business Development, Faktion) en Jos Polfliet (VP Applied AI, Faktion) om meer te weten te komen over de nieuwe ‘My Speedy’-app van Bridgestone.
Wat betekent digitalisering concreet voor de industriële bedrijven in ons land? Waar leggen ze hun prioriteiten? Hoe en met welke partners pakken ze hun digitaliseringsprojecten aan en vooral… wat hebben ze erbij te winnen? Laat u inspireren door deze praktijkcase.
Wat is de genesis van deze nieuwe oplossing?
Johan Van Langendonck: Bridgestone is ‘s werelds grootste fabrikant van banden en andere rubberproducten. Daarnaast exploiteren we ook een van de grootste garagenetwerken in Europa, onder merknamen als Speedy en First Stop. Dit zijn heel tastbare toepassingen die traditioneel geen duidelijke link hebben met ICT. Toch hebben we de ambitie om ons producten- en dienstengamma uit te breiden met complementaire digitale oplossingen die enerzijds de ‘customer experience’ van onze klanten verbeteren, maar anderzijds ook meer loyaliteit generen en onze algemene marktcompetitiviteit versterken. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan oplossingen die klanten, zowel consumenten als fleetmanagers, zouden kunnen helpen om de door hen bestuurde of beheerde auto’s beter te onderhouden.
En dus werd aan een app gedacht?
Johan Van Langendonck: Niet meteen. In eerste instantie hebben we getracht om de reële behoeften van onze eindgebruikers écht te begrijpen. Zo kwamen we erop uit dat bestuurders over het algemeen niet zo goed op de hoogte zijn van wat er onder de motorkap van hun auto gebeurt. Dat kan leiden tot onverwachte situaties die tijd en geld kunnen kosten of zelfs gevaarlijk kunnen zijn. Anderzijds zitten in moderne auto’s zoveel sensoren en andere elektronica, dat er over die gebeurtenissen tijdens het rijden eigenlijk ontzettend veel data voorhanden is. Daar zagen we een gat in de markt. Want wie anders is beter geplaatst om die data inzichtelijk te maken dan een speler als Bridgestone? De uiteindelijke keuze voor een app komt voort uit ons geloof dat dit simpelweg de beste interface is om te communiceren met particulieren. Niet alle meldingen worden immers getriggerd tijdens het chaufferen.
Hoe werkt die ‘My Speedy’-app eigenlijk?
Niels Van Weereld: My Speedy gebruikt een telematicadongle, die wordt geïnstalleerd in de wagen van onze klanten, om de data gelinkt aan alle belangrijke onderdelen van het voertuig (zoals banden, remmen, accu, motorolie,…) in real time te capteren. Deze data worden vervolgens doorgestuurd naar Bridgestone’s cloudplatform, waar een reeks algoritmes ze omzetten naar concrete inzichten omtrent de staat van de auto. Deze worden tenslotte naar de app van de gebruiker gestuurd in de vorm van waarschuwingen en advies.
Hoe is het project concreet verlopen?
Jos Polfliet: Zodra Bridgestone intern overtuigd was van het productconcept van de ‘My Speedy’-app, en dus van een vooral op data en software gebaseerde benadering voor proactief wagenonderhoud (eerder dan een hardware-approach), konden we samen van start met een reis die uiteindelijk zo’n twee jaar zou duren. Die reis verliep in drie etappes:
(1) Het uitvoeren van een POC (proof of concept) op basis van experimentele data om een minimum aan vertrouwen te verwerven over de haalbaarheid van de gekozen aanpak.
(2) Het bouwen van algoritmes om ‘artificieel intelligente’ voorspellingen en inzichten te genereren die (net) voldoende robuust waren om met ware eindgebruikers te testen in een piloot.
(3) Het verder perfectioneren van die AI-modellen op basis van experimenten en reële marktdata van de piloot die hoofdzakelijk in Frankrijk werd uitgevoerd, hetgeen eigenlijk een quasi oneindig proces is.
Doorheen het traject bracht Bridgestone een reeks van Business, IT en R&D stakeholders en partners aan boord. Een slimme zet, want die 3 partijen moeten hand in hand werken als je schaalbare en commercieel leefbare oplossingen wil bouwen. Op technologisch vlak werd gekozen voor samenwerking met Faktion, Cronos en Microsoft: drie (grotendeels) lokale expertbedrijven die flexibel begeleiding konden bieden bij de steile leercurve die moest worden doorlopen.
Wat is de stand van zaken vandaag?
Johan Van Langendonck: We hebben ‘My Speedy’ in oktober 2018 voorgesteld op de Paris Motor Show en rollen die sindsdien gefaseerd uit in ons Speedy netwerk in Frankrijk. De eerste feedback was alvast erg positief, zowel intern bij Bridgestone als bij de eindgebruikers. Momenteel wordt de oplossing als ‘stand-alone’ aangeboden, maar onze uiteindelijke bedoeling is om het te bundelen in een ‘maintenance-as-a-service’-contract. Uiteraard hebben we op termijn ook de ambitie om deze oplossing, weliswaar onder een andere naam, over heel Europa aan te bieden.
Kunnen jullie tot slot nog enkele ‘lessons learned’ kwijt? En misschien ook een woordje over de toekomstige ambities?
Niels Van Weereld: Wat we samen met Bridgestone ondervonden hebben, is dat een oplossing zoals ‘My Speedy’ nooit helemaal af is. Het is nu al duidelijk dat de ontwikkelde AI-engine van de app continu gevoed zal moeten worden om performanter te worden doorheen de jaren. Dat zal hoognodig zijn als Bridgestone de toepassing bijvoorbeeld ooit wil afspinnen richting de OEM-markt.
Jos Polfliet: Een tweede les die ik bedrijven zou willen meegeven, is dat ze niet noodzakelijk alle kennis zelf in huis moeten hebben. Bij Bridgestone bijvoorbeeld volgt men dat model. Men heeft er wel digital-savvy productmanagers in huis, maar de het merendeel van de expertprofielen voor R&D (hardware, connectiviteit,…) en IT (data science, cloud engineer,…) worden geoutsourcet.
Johan Van Langendonck: Wat de toekomst betreft, hebben we zeker de ambitie om aan ‘My Speedy’ verder te blijven werken. Er zijn reeds enkele initiatieven gelanceerd om nieuwe (AI-) features te definiëren. Ook zal er in de komende maanden en jaren in toenemende mate gebouwd worden aan oplossingen voor de professionele fleetmarkt. Naast het definiëren van nieuwe digitale producten en bedrijfsmodellen, onderzoeken we momenteel ook hoe AI ons kan helpen om bedrijfs- en fabricatieprocessen te optimaliseren. We geloven immers sterk dat AI op beide fronten een concurrentievoordeel kan opleveren – ‘doing more with less’.
Wilt u ook inzetten op digitalisering binnen uw bedrijf, maar vindt u het moeilijk om dit concreet te maken binnen uw bedrijf? Wilt u graag weten hoe ver andere bedrijven in ons land staan? Kom op woensdag 4 december naar het Digital Connect Forum van Agoria in Brussel. Een uniek inspiratie- en netwerkevent met o.a. Nils Fonstad (MIT), Carel van Sorgen (247steel) en -als absolute primeur- de resultaten van het grootste onderzoek over digitalisering in de Belgische industriële kmo’s. Bekijk het programma en schrijf u in!