Breughel in China

Het Belgische budget voor de Expo van Sjanghai bedraagt 14 miljoen euro, waarvan 4 miljoen van 70 sponsors. “Sommige ondernemingen, zoals Beaulieu, Dark, Extremis, Vitra, Enfinity, Orfit, China Floors, Solvay, Bekaert, Waltec Biometrics, Barco, AGC Glass, Copaco, Solid international en Alcatel hebben gratis materiaal, producten of meubels geleverd voor de bouw en de inrichting van het paviljoen”, zegt de commissaris-generaal voor Expo 2010, Leo Delcroix. Andere sectoren, zoals de chocolademakers, de diamantairs en de brouwers, hebben geld gestort om ter plekke te kunnen beschikken over een eigen stand.

Er zijn vier chocoladefabrikanten – Godiva, Guylian, Neuhaus en Barry Callebaut – die voor de gelegenheid samengebracht worden in een ‘Belgian chocolate corner’, zonder twijfel een van de attracties van het paviljoen. Daar worden niet alleen pralines verkocht, maar er worden ook Chinese chocolatiers opgeleid en 70 Belgische ambachtslui geven demonstraties.

China vertegenwoordigt al een aanzienlijke markt voor de chocoladefabrikanten. In 2008 exporteerde België 802 ton chocolade, wat van het land de belangrijkste invoerder maakt, na Singapore en Italië. Bovendien bedraagt het jaarverbruik per hoofd van de bevolking maar 150 gram, tegenover 6 kilo bij ons. Dat er 1,3 miljard Chinezen zijn, maakt dat er een enorm potentieel is.

Ook de brouwers zijn van de partij met een Belgian Beer Café, een brasserieconcept dat AB InBev in alle hoeken van de wereld neerplant. Naast de nummer 1 van het bier in de wereld, die aanwezig is met zijn merken Stella Artois, Leffe, Hoegaarden en Kriek Bellevue, nemen nog andere brouwers deel aan het evenement: Duvel Moortgat, Chimay, Bosteels, Brasserie de Silly, Van Honsebrouck, Verhaeghe, De Halve Maan, Huyghe en Saint-Feuillien.

Voor de meesten vormt de Expo een mooie entree op de markt. Om in het Belgian Beer Café te kunnen beschikken over een toog, gaf elk merk 7000 euro uit.

In het Belgische paviljoen wordt niet alleen bier geschonken. De Antwerpse Lombardia-vestiging van Alain Indria is aanwezig om reclame te maken voor haar Gingerlove, een thee zonder cafeïne of theïne op basis van gember en verse vruchten. Andere drankensponsors zijn onder meer Spadel (water), Meurens (siroop) en Stassen (cider). De horeca-uitbating werd toevertrouwd aan de Namenaar Benoît Gersdorff (L’Essentiel Group). Andere sponsors zijn onder meer Natan en JBC (kledij van de hostesses), Avis (auto’s), Van Breda (verzekeringen), De Wolf & Partners (juridische dienstverlening) enzovoort.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content