BREI-GOED

Textielzaak Brussels Knitting blijft in België pull-overs produceren, dankzij hoge toegevoegde waarde en exclusieve contracten voor speciaalzaken.

In het confectieatelier van de nv Brussels Knitting zitten de naaisters bijna op mekaar gepakt. Het bedrijf van zaakvoerders Linda en Jacques Kossmann aan de Gentsesteenweg in Sint-Jans-Molenbeek heeft geen ruimte meer om uit te breiden. Maar verhuizen naar een industrieterrein zit er nauwelijks in. De 45 werknemers wonen allen in de buurt, Jacques Kossmann is er niet zeker van dat ze hem zullen volgen naar een pand buiten de stad. “Ons werk vergt een grote technische kennis. Iemand opleiden tot breier duurt minstens een jaar.”

De naam Brussels Knitting verraadt het al : het bedrijf maakt uitsluitend breigoed, en dan nog voor 95 % pull-overs. In 1952 startte vader Paul “in de kelder” met één breimachine. Twintig jaar geleden namen de kinderen Linda en Jacques de nog steeds 100 % familiale zaak over. Vandaag telt Brussels Knitting vijftien machines, en elk jaar opnieuw wordt zwaar geïnvesteerd in nieuw materiaal. De jongste investering is een duo computergestuurde breimachines, elk vier miljoen duur. Volgend jaar volgen er nog twee. “Het breien gebeurt machinaal. Maar het snijden en het confectioneren is nog grotendeels manueel. Wij hebben ons steeds toegelegd op producten met een hoge toegevoegde waarde. Want we kunnen niet concurreren met de lagelonenlanden.”

Zelfs de strijd met buurland Frankrijk wordt moeilijk : de Belgische loonlast maakt pull-overs van Brussels Knitting een vijfde duurder dan Franse gelijkwaardige producten. Maar het grootste deel van de export, die goed is voor een vijfde van de bijna 100 miljoen frank omzet, verdwijnt naar Canada en Japan. Aan die landen levert Kossmann rechtstreeks. De klanten worden gestrikt op de jaarlijkse prêt-à-porterbeurs in Parijs. Andere exportdoelen zijn de Duitstalige landen, Nederland en Spanje.

Maar 80 % van de productie blijft in eigen land. Brussels Knitting werkt daarbij uitsluitend met de betere boetiek. Over heel België worden de pull-overs in een honderdtal winkels verspreid. Die krijgen in grote mate exclusiviteit voor een bepaald gebied. Zo heeft Brussels Knitting in Antwerpen slechts twee verdelers. “Ook al is dit onze beste markt”, zegt Linda Kossmann. Twee keer per jaar brengt het bedrijf een eigen collectie uit, onder de merknaam Chamail. Die kledij wordt onder meer ook door het vliegend en grondpersoneel van Sabena gedragen. Het zijn de bekende pulls met de ingebreide vogel van Magritte. Brussels Knitting is inmiddels al twintig jaar vaste leverancier bij de nationale luchtvaartmaatschappij.

LINDA EN JACQUES KOSSMANN (BRUSSELS KNITTING) Pull-overs met hoge toegevoegde waarde weren lagelonenlanden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content