Bpost sluit dividendverlaging niet uit
De overname van Staci zadelt bpost met een hogere schuldenlast op. Om dat te compenseren overweegt het bedrijf een verlaging van het dividend.
Het Franse bedrijf Staci, dat eerder dit jaar werd overgenomen door bpostgroup, moet de nieuwe parel aan de kroon van het Belgische postbedrijf worden. Staci vertegenwoordigt een omzet van 771 miljoen euro en draagt vanaf deze maand bij aan de winst van bpost. De Franse groep telt 3.500 medewerkers en 80 opslagplaatsen in negen landen. De logistieke specialisatie van Staci in de business-to-businessmarkt moet voor bpost de krimpende omzet uit de postbedeling en de lage marges in de business-to-consumer-pakjesmarkt goedmaken.
Maar de overname komt met een kostprijs. Bpost betaalde 1,3 miljard euro voor Staci en financierde de acquisitie met een tijdelijke brugfinanciering. “Die brugfinanciering zal op een opportuun moment worden vervangen door een obligatie-uitgifte”, bevestigde financieel directeur Philippe Dartienne op een persconferentie. Maar hoe dan ook zadelt de overname bpostgroup op met een hogere schuldenlast.
Op de vraag of die hogere schuldenlast een impact kan hebben op de dividenduitkering, antwoordde Dartienne bevestigend: “Een lager dividend is een van de opties. Veel zal afhangen van de investeringsnoden van de verschillende entiteiten van de groep. We willen blijven investeren in de ontwikkeling van Radial en Staci. Pas als we de winstcijfers kennen en de investeringen bepaald hebben, kan de raad van bestuur beslissen over een dividendverlaging.”
Het dividendbeleid van bpostgroup voorziet in een uitkering van 30 tot 50 procent van de IFRS-nettowinst. Het dividend over het boekjaar 2023, dat in mei werd uitgekeerd, bedroeg 0,13 euro per aandeel. Daarmee zat de onderneming precies in het midden van de vork, namelijk op een winstuitkering van 40 procent. Er is dus marge om het dividend te verlagen en toch binnen de grenzen van het dividendbeleid te blijven.
Hoofdlijnen grondige transformatie zijn bekend
CEO Chris Peeters legde nog eens uit dat bpostgroup voor een grondige transformatie staat: “In samenspraak met de raad van bestuur zijn we een nieuw strategisch plan aan het uitwerken. We gaan daarover communiceren wellicht nog voor de bekendmaking van de resultaten over het derde kwartaal (op 8 november 2024, nvdr).”
De hoofdlijnen van de nieuwe strategie lijken duidelijk. Via Staci wil bpostgroup greep krijgen op een winstgevender deel van de logistieke keten. De overname moet behalve financiële vooral zakelijke synergie opleveren.
“Beide bedrijven vullen elkaar uitstekend aan, zowel geografisch als wat de klantenportefeuille betreft”, zei Thomas Mortier, de topman van Staci die lid wordt van het directiecomité van bpostgroup en ook Radial Europa en Active Ants gaat leiden. Volgens Mortier zit er veel potentieel in de kruisbestuiving tussen Staci en bpostgroup.
Forse besparingen in de VS
In de Verenigde Staten zet bpostgroup momenteel de tering naar de nering. Door het verlies van een aantal grote klanten daalde de omzet daar fors en is de winst vrijwel tot nul verschrompeld. “We hebben fors gesneden in de kosten om op korte termijn de rendabiliteit te beschermen”, zegt Peeters. “Maar op middellange termijn willen we de activiteiten diversifiëren naar nieuwe sectoren en een ander type klanten. We gaan ons meer richten op kmo’s, op merken in het middensegment en op minder cyclische sectoren. Radial US was te afhankelijk van grote klanten in de mode- en cosmeticabranche.”
Een resultaat van die omslag verwacht Peeters echter niet voor eind 2025: “In de Verenigde Staten draait de e-commerce volledig rond de piekperiode aan het einde van het jaar. Niemand zal dit jaar nog zijn warehousing of logistiek aanpassen. Mogelijke positieve effecten zullen we dus pas bij de eindejaarspiek van 2025 zien.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier