Bpost-CEO Chris Peeters wil bladzijde omslaan en transformatie inzetten: dit zijn zijn plannen

Bpost staat voor een brede transformatie. Daarvoor zal flexibiliteit nodig zijn, maar dat zal enkel gebeuren in een sociale context. Dat heeft ceo Chris Peeters dinsdag verklaard in de Kamer, waar hij zijn visie op de toekomst van bpost uit de doeken deed. “Ik hoop dat we kunnen focussen op de toekomst, meer dan stil te staan bij de keuzes uit het verleden”, aldus Peeters.
“Bpost zat hier de voorbije jaren vaak in minder gemakkelijke omstandigheden”, beseft de topman. Het bedrijf verloor het contract voor de bedeling van kranten en tijdschriften. Bovendien waren er sterke aanwijzingen van gesjoemel. Daarover lopen audits en bpost legde provisies aan om onterecht aangerekende facturen terug te betalen aan de overheid.
Hoe een en ander zich ook zal afwikkelen, bpost zal zijn verantwoordelijkheid nemen, beloofde Peeters. Maar “nu heeft het bedrijf nood om terug successen te boeken”, luidde het. Daarom moet de pagina van het verleden kunnen worden omgeslagen en moet de transformatie slagen.
Kwaliteit centraal
Een belangrijk thema de komende jaren wordt de kwaliteit. “Dat is zeker niet iets waar we beschaamd over moeten zijn”, voert Peeters aan. Het bedrijf is elke dag goed voor de levering van 5 miljoen brieven en een half miljoen pakjes en hoeft volgens de topman allerminst te blozen in vergelijking met andere operatoren. Maar toch wil hij blijvend inzetten op die kwaliteit. Op die manier blijft bpost relevant en maakt het bedrijf het verschil, luidt het.
Ook klantgerichtheid staat hoog op de agenda. Bepaalde equipes zijn vandaag nog onvoldoende uitgerust om de klant optimaal ten dienste te staan, legde Peeters uit. Hij gaf het voorbeeld aan van de call centers die niet op eigen houtje pakjes kunnen re-routen. Andere producten zijn dan weer nog steeds te zeer gericht op het verleden.
Daarnaast zijn er nog grote stappen te zetten op het vlak van digitalisering en wil Peeters de innovatie een duw in de rug geven. Hij gaf daarbij toe dat door een stand still de laatste jaren van die innovatie te weinig in huis is gekomen.
Rol van postkantoren
Opvallend: Peeters wil de postkantoren inschakelen om de nabijheid voor de burger nog op te krikken. Daarvoor kijkt hij verder dan louter postdiensten, maar ook bijvoorbeeld naar de gemeenten, ziekenfondsen, vakbonden, enzovoort. Zo zouden de meer dan 650 kantoren kunnen worden gebruikt voor “eenvoudigere” eerstelijnsdienstverlening – denk aan het afleveren van rijbewijzen – maar zouden voor meer complexe diensten de betrokken diensten in beeld komen.
Bpost wil ook vernieuwingen doorvoeren op het vlak van aangetekende brieven. Die moeten breder toegankelijk zijn en dus ook op maat gesneden zijn van mensen die niet vaak thuis zijn of die zich gemakkelijk kunnen vrijmaken op weekdagen. Een belangrijk, gevoelig aandachtspunt zijn de rouwbrieven. Als daar iets mee misloopt, veroorzaakt dat immers veel animositeit, beseft de ceo. Tot slot wil bpost zich ook sterker profileren op de logistieke dienstverlening van kmo’s.
Om de transformatie te doen slagen, zal ook flexibiliteit nodig zijn. Peeters benadrukte meer dan eens het sociale karakter van het bedrijf en flexibiliteit zal dus ook op een sociale manier moeten gebeuren. Meer flexibiliteit kan ook interessant zijn voor de medewerkers, gelooft Peeters. Hij gaf het voorbeeld van mensen met co-ouderschap, die bijvoorbeeld een week op twee volgens een ander ritme willen werken. Er zijn ook nieuwe competenties nodig. Daarom lopen er pilootprojecten waarbij personeel wordt opgeleid tot chauffeur of IT’er.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier