BOUWEN AAN WINKELCIRCUIT

Ex- Anhyp-man en vastgoedspecialist Philippe Janssens richtte onlangs Stadim op. Een benaming die staat voor Studie en Advies Immobiliën. Samen met enkele naaste medewerkers uit zijn Anhyp-periode ambieert hij om hét referentiebureau voor vastgoedstudies te worden. De brochure De waarde van de onroerende goederen zal binnen Stadim het levenslicht zien. De ASLK stootte aan de kar.

Philippe Janssens is ook de vastgoedman van de stad Antwerpen. Als adviseur van de pensioenfondsen kent hij de stedelijke toekomstplannen als geen ander. Vooral het winkelvastgoed draagt zijn belangstelling weg. Hij gelooft nog steeds onvoorwaardelijk in de creatie van een gesloten winkelcircuit. “Antwerpen heeft de winkelas Meir-Keyserlei. Deze as moeten we integreren in een groter winkelgebied dat zich uitstrekt van de Wilde Zee, over de Steenhouwersvest tot de Lombardenvest. De winkelliefhebbers zullen dan honderd procent zeker zijn dat ze in die zone terechtmoeten om te winkelen.”

HORTA IN FEESTZAAL.

Twee grote projecten staan in deze context op stapel. Enerzijds het Horta-project dat alleen nog wacht op de laatste formele ondertekening. Het oude gebinte van het Horta-Volkshuis zal in dit nieuwe complex geïntegreerd worden. Brouwerij Palm treedt op als investeerder aan de zijde van de stad. Een tiental winkels, een kantoorplateau, een brasserie en een feestzaal zullen er onderdak vinden.

Het tweede groot project dat de ogen van Philippe Janssens doen tintelen, is de Meistraat. “Het is de bedoeling om in december naar buiten te komen met een wedstrijdaanbesteding. De Provinciale Hogeschool wil er in september 1999 de deuren openen van een nieuw complex van 14.000 vierkante meter. De zone moet eveneens voorzien in een commercieel centrum van zowat 7500 vierkante meter. De visie is om er individuele winkels met de klemtoon op voeding in onder te brengen. Nog eens 8000 vierkante meter zal een woonbestemming krijgen. De offertes voor het totale project moeten in april binnen zijn.”

DROMEN VAN EEN TUNNEL.

Philippe Janssens droomt eveneens om een grote ondergrondse parking van 1100 plaatsen aan het Meistraat-project te verbinden. De auto’s zouden via tunnels van de Leien in deze parking moeten geraken. Mieke Vogels tempert het enthousiasme van Philippe Janssens. “Ik denk dat de parking en de tunnels meer dromerij dan werkelijkheid zijn. En in mijn ogen niet haalbaar. Een parking uitbaten, is helemaal niet zo’n lucratieve aangelegenheid. De huidige parkings van Antwerpen zijn bovendien vaak onderbezet. We moeten in eerste instantie de bestaande parkings optimaliseren. Er moet een allesomvattend parkeerbeleid komen. Een parkeerroute zal via een duidelijke bewegwijzering worden aangeduid. Bovendien zal bovengronds parkeren betalend worden, behalve voor de bewoners.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content