BOUWEN AAN DE TOEKOMST
Peter Pintens is marketingmanager van Douwe Egberts Masterblenders 1753. Hij zette DE weer op de kaart.
Peter Pintens (47) wilde zich in zijn jonge jaren eerst in de onderzoeksjournalist en daarna in de diplomatiek storten, maar uiteindelijk werd het marketing. Hij studeerde TEW met specialisatie consulaire wetenschappen (Ehsal), gevolgd door een specialisatie internationale marketing aan de Universiteit van Limburg. Omdat hij de kans op een loopbaan in de diplomatie klein achtte, koos hij voor marketing. “Marketing boeide me”, zegt hij. “Een marketeer is iemand die de weg naar de toekomst uittekent.” Die toekomst pikt hij op door om zich heen te kijken en te zien wat leeft bij consumenten. Volgens Pintens is ook timing van groot belang: “Je moet de polsslag van de consument voelen. Dat is onwaarschijnlijk belangrijk.”
Roller baby
Na een baan bij het marktonderzoeksbureau Sofres (TNS-Dimarso) trok Pintens in 1996 naar Unilever, waar hij verschillende functies bekleedde. Als business unit executive/head of business development department begeleidde hij de introductie van ‘chills’, producten met een houdbaarheid van 21 dagen. Die waren nieuw voor Unilever. De multinational was gewend producten met lange houdbaarheid in de winkels te zetten. “Unilever had die expertise niet. Daarom ben ik Danone goed gaan bestuderen”, zegt hij. Dat leidde in 2005 tot een overstap naar Danone. Bij Danone België slaagde hij erin de omzet van de watermerken (Evian, Volvic, Vitalinea) in twee jaar te verdubbelen. Parijs benoemde hem daarop tot global marketing director voor Evian. Hij moest het merk positioneren voor 150 landen. Dat was niet vanzelfsprekend: in Frankrijk was Evian een ‘acte de santé’ en zat het water in 1,5 literpetflessen, terwijl het merk in een land als Dubai een statussymbool was en in kleine luxeflessen werd verkocht. Dat leidde tot Evians bekende ‘roller baby’-campagne.
Mooi portfolio
Pintens ging naar Parijs met het idee daar drie tot vier dagen per week te verblijven zodat het gezinsleven in België er niet te zwaar onder zou lijden. Het werden echter zes dagen per week Parijs. “Ik realiseer graag dingen, maar niet als het ten koste gaat van mijn gezin”, zegt hij. In 2009 keerde Pintens terug naar België, bij Douwe Egberts. Hij werd daar eerst international director equity & communication en vervolgens marketing director. “Douwe Egberts heeft met DE, Jacqmotte en Senseo een mooi portfolio aan merken”, vindt Pintens.
Focus op de merken
Douwe Egberts maakte moeilijke jaren door en was de dynamiek van de jaren negentig kwijtgeraakt. Vanaf het moment dat het bedrijf zich herpositioneerde als ‘Masterblenders 1753’ was er weer meer focus op de merken. “We hebben Douwe Egberts weer als een care giving-merk kunnen neerzetten, Jacqmotte als creative brand gepositioneerd, we zijn geaccelereerd de capsulemarkt binnengegaan en we hebben Senseo weer kunnen aanzwengelen. De merken en de dynamiek erachter staan weer centraal.”
AVP
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier