Boterhammen in het park

Straks krijgt u in plaats van boterhammen van moeder-de-vrouw, een hap van het hotel als lunch mee.

Kijk op een verloren middag eens rond in het restaurant van een hotel. De helft tot driekwart van de gasten is géén klant die in het hotel verblijft, maar komt van buiten. Op bezoek bij een zakelijke relatie of gelokt door een goeie keuken. De “gewone” gasten van het hotel hebben namelijk geen tijd of zin om ‘s middags terug naar hun tijdelijke basis te gaan en daar uitgebreid te lunchen.

Als alternatief werken ze een snelle hap binnen op een of ander buffet in een congrescentrum of vergaderzaal. Of ze verorberen wat fast food op een beurs. En hoe vaak moeten ze zich niet tevreden stellen met een duur broodje in de terminal van één of andere luchthaven ? Amerikaanse hotelketens bedachten daar een logische oplossing voor : ze geven deze klant een lunchbox mee die op voorhand klaargemaakt wordt. Eventueel kan die lunchbox, bij zeer vroeg of dringend vertrek uit het hotel, ook het ontbijt vervangen.

De Four Seasons-keten werkt op dit ogenblik in een beperkt aantal hotels aan een testprogramma met deze lunchbox-service. Idem voor de Loews-groep en de Westin-hotels. Ook de Hilton-keten pikt in op de trend en probeert nu systemen met lunchboxen uit in vier Amerikaanse hotels in de onmiddellijke buurt van luchthavens. Het verst staat op dit ogenblik Mariott International, dat nu een box-programma moet hebben lopen in 147 hotels.

De systemen verschillen onderling nogal. Mariott experimenteert bijvoorbeeld met een procédé waarbij de gasten een fiche invullen zoals bij het ontbijt op de kamer en de ingevulde menukaart ‘s nachts aan hun deur hangen. De bestellingen worden opgepikt net zoals de aanvragen voor ontbijt op de kamer en vanaf 7 uur ‘s morgens kan de klant beschikken over zijn box.

Ook wat de inhoud betreft, valt er geen lijn te trekken in de programma’s. De Amerikaanse Hiltons houden het voorlopig bij een mix van ontbijt en lichte lunch. Andere ketens bieden voornamelijk een assortiment sandwiches aan met wat garnituur. Tenslotte zijn er de ketens die ofwel één vast menu aanbieden dat echter elke dag verandert, ofwel laten kiezen uit een relatief uitgebreide menukaart met slaatjes, voorgerecht, een lichte hoofdschotel, dessert en verschillende soorten drank (wijn, softdrink…). Vandaar ook dat de prijzen voor de boxen enorm verschillen en lopen van net géén tien dollar voor een ontbijt, tot 40 dollar voor een vrij volledige lunch.

MARK VRIJENS

Lunchboxen Een nieuw gadget in het hotelwezen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content