Boomende verkoopcijfers voor koekjes én afslankmiddelen
Af en toe heeft de actualiteit een beetje gevoel voor ironie. Zoals vandaag, nu zowel Lotus Bakeries als het farmabedrijf Eli Lilly heeft aangekondigd dat het een tandje bij moet steken om de grote vraag naar koekjes respectievelijk afslankmiddelen te volgen. Wie de koers van hun aandelen met elkaar vergelijkt, kan niet anders dan gniffelen.
Lotus Bakeries moet uitbreiden om vraag naar koekjes te volgen
Lotus Bakeries is vrijdag andermaal de ster van de Bel-20, na nieuwe verbluffende resultaten. De koekjesbakker uit Lembeke realiseerde in de eerste helft van dit jaar een omzet van 599,3 miljoen euro. Dat is 20 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar en ruim boven de analistenverwachtingen.
Vooral de verkoop van het speculoosmerk Biscoff boomt. Vorig jaar slaagde Lotus Bakeries er voor het eerst in in de Verenigde Staten een penetratiegraad van meer dan 5 procent te halen in het koekjessegment bij de huishoudens. Met andere woorden: 5 procent van de Amerikaanse gezinnen koopt wekelijks minstens één Lotus Biscoff-product. De koekjesverkoop loopt zelfs zo goed dat het bedrijf waarschuwt dat het op de limieten van zijn productiecapaciteit botst (lees hier meer).
Ook beleggers smullen ervan. Het aandeel van Lotus koerste vrijdagochtend bijna 6 procent hoger, tot 10.620 euro. Alweer een nieuw record. Amper drie jaar geleden was dat nog minder dan de helft. Tegenover begin dit jaar werd het aandeel al zowat 28 procent duurder.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Lees verder onder de video
Eli Lilly voert productie van afslankmiddel op
Een soortgelijke curve zien we bij de Amerikaanse farmareus Eli Lilly. Het bedrijf met hoofdzetel in Indianapolis profiteert van de grote vraag naar… afslankmiddelen en kan indrukwekkende resultaten voorleggen. Eli Lilly maakte donderdag bekend dat het in het tweede kwartaal van dit jaar voor 1,2 miljard dollar van zijn afslankmiddel Zepbound heeft verkocht. Ook dat is een pak meer dan analisten hadden verwacht. Die gingen uit van een omzet van 819 miljoen dollar voor het blockbustermedicijn, dat in eerste instantie dient voor de behandeling van diabetes.
Eli Lilly voerde de productie van Zepbound op en dat begint nu te renderen. Het verwacht nu een jaaromzet tussen de 45,4 en 46,6 miljard dollar, of 3 miljard dollar meer dan de vorige prognose. Het is al de tweede keer dit jaar dat het concern zijn omzetverwachting optrekt. Bekijk ook het beursgesprek van Kanaal Z van donderdag over Eli Lilly.
De koers van het aandeel van Eli Lilly over de afgelopen drie jaar:
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Novo Nordisk en de Ozempic-hype
Het verhaal van Eli Lilly doet meteen ook denken aan dat van zijn Deense concurrent Novo Nordisk. Het succes van zijn diabetesmedicijn Ozempic, dat ook gebruikt wordt om af te vallen, en het afslankmiddel Wegovy maakten vorig jaar van Novo Nordisk het waardevolste bedrijf van Europa. De groei van het bedrijf is zo indrukwekkend dat er zelfs zorgen ontstaan over de afhankelijkheid van de Deense economie van het farmabedrijf.
Net als Lotus Bakeries en Eli Lilly bereikte het aandeel Novo Nordisk de voorbije jaren steeds nieuwe recordniveaus. De koers is in vijf jaar bijna 500 procent gestegen. Dat is aanzienlijk meer dan de omzet- en winstgroei. Lees meer: Novo Nordisk, een aandeel met overgewicht.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier