BONBONS NAPOLEON. KEIZERLIJKE SNOEPJES
Hij is klein, hij is beroemd, hij heet Napoleon. Na de keizer verovert het zuurtje de wereld.
In het begin van de eeuw zaten twee snoepfabrikanten in een Antwerps café te praten. De ene vroeg aan de andere welke naam hij voor zijn nieuwe chocolade had bedacht. “Cesar, zoals die illustere Romein, ” was het antwoord. “Als jij verwaand genoeg bent om je chocolade Cesar te noemen, ” zei de eerste, “dan noem ik mijn bonbon Napoleon. ” En zo komt het dat de keizer de wereld blijft veroveren… in de vorm van een bolletje met citroenvulling. In 1912 werden de Napoleons geboren. Aanvankelijk werden ze ambachtelijk gemaakt, in een winkel in het hart van de Metropool. Het sukses liet niet op zich wachten, maar de verkoop bleef beperkt tot België.
De echte opgang van het bedrijf begon in 1973, toen het na de dood van stichter Louis Janssens werd overgenomen door de gebroeders Stappaerts. Na een reorganizatie en een modernizering van de aktiviteit begon Bonbons Napoleon aan de invasie van de buitenlandse markten. “Momenteel boeken wij 82 % van onze omzet in de export, ” onderstreept algemeen direkteur Erik Stappaerts.
“Meer dan 60 % van onze produktie wordt verkocht in de Benelux, Duitsland en Amerika. ” De Napoleonsnoepjes zijn in 25 landen aanwezig. Zuur zijn ze altijd, maar naargelang van de afzetmarkt krijgen ze verschillende vormen, kleuren en parfums. In de VS is de Napoleon bijvoorbeeld aan de platte kant, in Duitsland heeft hij een appelsmaakje.
Elk jaar vertrekken zo’n 4000 ton snoepjes uit de fabriek in Schelle dat zijn 3 miljoen bonbons per dag. De firma heeft 48 werknemers en verwacht voor 1995 een omzet van 340 miljoen frank. “Onze grote kracht is dat wij één enkel kwaliteitsprodukt maken en onze omzet vergroten door in elk land een niche-market te hebben, ” onderstreept Erik Stappaerts.
“Wij nemen regelmatig deel aan de grote internationale beurzen, om bekendheid te krijgen en onze produkten aan de klanten voor te stellen, ” vervolgt hij. Handig is dat die produkten profiteren van de uitstekende reputatie van de Belgische chocolade.
Het nieuwste doelwit is Frankrijk, waar het familiebedrijf zijn aktiviteiten wil ontwikkelen door samen te werken met een grotere firma, die zal instaan voor de distributie en de verkoop. “Bonbons Napoleon brengt hen een produkt dat in hun gamma ontbreekt. We vullen elkaar uitstekend aan, ” benadrukt Erik Stappaerts. Zo zal de keizer 180 jaar na Waterloo zijn terugkeer naar Frankrijk kunnen vieren, bekroond met de suksessen die hij al twintig jaar in heel de wereld boekt.
ERIK STAPPAERTS (BONBONS NAPOLEON)Nu Frankrijk veroveren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier