Bod op Nutreco van 40 EUR per aandeel

De week begon met schitterend nieuws. Maandagmorgen raakte bekend dat de Nederlandse holding SHVeen bod uitbrengt van 2,7 miljard EUR op portefeuillewaarde Nutreco. Dat is omgerekend 40 EUR per aandeel of een van premie van maar liefst 42 % ten opzichte van de laatste beurskoers. Het is een vriendschappelijk bod, met andere woorden met instemming van de raad van bestuur van Nutreco. We komen in volgend nummer terug op dat bod en de gevolgen voor onze positie.

Geleidelijk aan weer kopen

Zoals we op de strategiepagina al schreven (p. 1), kijken we uit naar koopkansen, maar wel geleidelijk aan. Tenslotte is onze kaspositie niet indrukwekkend en dat geeft minder marge voor foute keuzes. We willen de komende dagen en weken ook meer bewijzen zien dat we het ergste van de terugval al achter de rug hebben.

Anderzijds hebben we gelukkig wel wat liquiditeiten om een aantal bestaande posities aan te vullen. Pas in tweede instantie denken we aan een nieuwe positie. Een eerste deel van de liquiditeiten willen we inzetten op aandelen die zeer zwaar zijn teruggevallen in de voorbije weken, of waarvoor er duidelijkere signalen van bodemvorming zijn. Vandaar de (bij)kooplimieten voor ArcelorMittal, Fred Olsen Energy, Uranium Participation en Volkswagen. Anderzijds zijn we erin geslaagd het belang in Essilor af te bouwen.

LVMH: groeiherstel

Door het barslechte beursklimaat werd LVMH slechts even beloond voor een beter dan verwachte trading-update voor het derde kwartaal. Na een zwak tweede kwartaal, vooral negatief beïnvloed door de btw-verhoging in Japan, was er weer sprake van herstel in het derde trimester. De omzet dikte aan met 5,7 %, tot 7,4 miljard EUR, iets boven de analistenconsensus van +5,4 %. Na negen maanden zitten we op +4 %, om te komen tot een zakencijfer van 21,4 miljard EUR.

De grootste en meest rendabele divisie mode en lederwaren – met topmerken als Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, Givenchy en Kenzo – zit na negen maanden op een groei van 8 %, waarvan 3 % organische groei. Dat is toch onder de gemiddelde verwachting van +4 %. Deze topafdeling was goed voor bijna 36 % van de groepsomzet in de eerste negen maanden. De andere divisie met een hoge winstmarge is wijnen en sterkedranken, met de topmerken Moét & Chandon, Dom Perignon, Veuve Cliquot, Château d’Yquem en Hennessy. De organische omzet daalde met 3 %, vooral door de forse daling in de cognacconsumptie in China (overheidscompagne tegen extravagante geschenken en feestjes).

De afdeling selectieve retailing omvat, naast de Sephora-shops, vooral de DFS Group, de grootste luxewinkelketen voor het reizigerspubliek met ruim 1100 winkels. Deze divisie is al enige tijd de sterke groeier binnen de groep, met in de eerste negen maanden 8 % organische groei. De omzet van selectieve retailing nadert zo met rassen schreden op die van mode en lederwaren (6,6 versus 7,7 miljard EUR zakencijfer in eerste drie kwartalen van dit jaar). De cijfers van de resterende divisies horloges en juwelen en parfums en cosmetica vielen met respectievelijk +5 en +8 % organische groei best mee.

LVMH zal uiterlijk 20 december zijn Hermès-aandelen onder zijn aandeelhouders verdelen en heeft beloofd de eerstvolgende vijf jaar niet opnieuw Hermès-aandelen te zullen kopen. Tegen 18 keer de verwachte winst voor 2014 en 9,5 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) is de waardering nog aanvaardbaar. Het advies blijft dan ook ‘koopwaardig’ (rating 1A) op basis van een faire waarde van 146 EUR per aandeel.

LVMH HAALDE EEN HOGER DAN VERWACHTE OMZET

IN HET DERDE KWARTAAL.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content