BOBBEJAAN IN EUROPESE TOP

Enquête pretparken

In een enquête waarbij de Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB 2000 bezoekers van 16 Europese pretparken ondervroeg, heeft Bobbejaanland in Lichtaart uitstekend gescoord. Op de samenvattende slotvraag “Was het pretpark de moeite van het bezoeken waard ?” antwoordt 71 % van de ondervraagden over Bobbejaanland : “zeer de moeite waard”. Het pretpark van Bobbejaan Schoepen en zijn familie (zie Trends, 1 augustus ’96) moet alleen de Nederlandse Efteling laten voorgaan (die 78 % van de ondervraagden “zeer de moeite waard” vindt), maar laat het Franse Disneyland Parijs (66 %) achter zich. Walibi in Waver zit met 47 % in het peloton.

In de vragenlijst zaten vragen over bereikbaarheid, parkeergelegenheid, wachttijden enzovoort. Zo moet men aan de achtbaan Revolution in Bobbejaanland 12 minuten wachten tegen 51 minuten aan de achtbaan Space Mountain in Disneyland Parijs. De toegangsprijs voor volwassenen in de Efteling bedraagt omgerekend 640 frank, in Disneyland Parijs 1190 frank en in Bobbejaanland 660 frank. Van de ondervraagden vindt 59 % de toegang tot de Efteling duur of te duur, 57 % denkt hetzelfde over de toegangsprijs tot Disneyland Parijs en 55 % heeft dezelfde mening over de entree tot Bobbejaanland. Walibi in Waver is voor liefst 80 % van de ondervraagde bezoekers duur of te duur. Pikken we er nog de prijzen van consumpties uit. In Disneyland Parijs kost een simpele fastfoodlunch voor een gezin (4 porties frieten, 2 biertjes, 4 cola’s, 2 koffies) omgerekend 732 frank. In Bobbejaanland is diezelfde lunch iets goedkoper : 714 frank. In de Efteling betaalt men 640 frank. Opmerkelijk hoe men in Walibi in Waver 824 frank betaalt, tegen slechts 677 frank in Walibi in het Nederlandse Flevo.

De ANWB publiceerde deze resultaten in het ledenblad Kampioen met een oplage van 3,2 miljoen. Dat is een stevig zetje voor de affichecampagne van Bobbejaanland die momenteel loopt in Nederland (zie foto). 25 % van de Bobbejaan-bezoekers komt uit Nederland. Dat succes ligt volgens Jacky Schoepen, zoon van Bobbejaan, aan de kritische zin van de Nederlander : “Hij moet waar hebben voor zijn geld. Dan zit hij hier goed : wij vernieuwen permanent. Dit jaar investeerden wij voor 150 miljoen, volgend jaar voor 180 miljoen.” De voornaamste reden voor het succes bij de noorderburen is echter volgens Jacky Schoepen de nabijheid van een groot aantal Nederlandse steden : Eindhoven, Breda, Tilburg, Maastricht…

Horeca inbegrepen, heeft Bobbejaanland een omzet van zowat 700 miljoen frank en op topdagen 400 werknemers (jobstudenten meegerekend). Die bedrijvigheid steekt af bij het door tegenvallers geplaagde Walibi. Jacky Schoepen : “De sterksten overleven.”

ADVERTENTIECAMPAGNE BOBBEJAANLAND IN NEDERLAND ‘t Plezantste land, vindt 71 % van 2000 ondervraagden in enquête.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content