Bob rijdt de grens over

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Het concept Bob, de steun en toeverlaat van Belgische drankorgels, gaat nu ook internationaal. Vreemd genoeg zit achter de antialcoholcampagne een bierlobbygroep.

België heeft geen al te veilig verkeersimago. Daarin kan nu verandering komen, want onze Bob wordt geëxporteerd. Als eerste kandidaten komen Frankrijk – met Bob Taxi – en de Nederlandse provincie Zeeland aan de beurt.

“Op verzoek van het Directoraat-Generaal Transport van de Europese Commissie hebben we een lastenboek opgesteld voor het concept Bob,” zegt Jan De Brabanter, woordvoerder van de Confederatie der Brouwerijen van België ( CBB). In september was dat lastenboek klaar. Nederland startte begin december met zijn Bob-campagne. Frankrijk volgt met de feestdagen.

“De Europese Commissie is voorstander van een uniforme campagne rond verkeersveiligheid in heel Europa, gekoppeld aan één naam,” aldus De Brabanter. Bob kan in heel wat landen dienen. Alleen in Spanje ligt het wat moeilijk: een ‘bobo’ betekent zoveel als een halvegare.

In België gaat de Bob-campagne haar vijfde jaargang in. Het is een initiatief van de Belgische brouwers, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), en het federale ministerie van Verkeer. De brouwers en het BIVV betalen elk even veel. Het basisbudget voor Bob bedraagt 30 miljoen. Daarnaast zijn er nog extra kosten, bijvoorbeeld in de horeca, voor bierviltjes en sleutelhangers.

Achter de campagne zit de lobbygroep Arnoldus, een beweging binnen de CBB die in 1992 werd opgericht. Die bestaat uit de leden van de CBB, en de voorzitter is de huidige gedelegeerd bestuurder van de CBB Michel Brichet. Arnoldus claimt dat het verstandig biergebruik wil promoten en alcoholmisbruik wil bestrijden. De Brabanter: “De bijdrage aan Arnoldus gebeurt op basis van het productievolume van de brouwers. De groten zijn dus de meest actieve leden, maar de hoogte van het budget van de Arnoldus-groep is niet relevant.”

Is het dan niet vreemd dat een lobbygroep van bierproducenten het biergebruik wil inperken? Sinds enige tijd kalft het bierverbruik in België structureel af – in 1998 bedroeg het nog 10 miljoen hectoliter. Bij de vraag zet Arnoldus een grote borst op: het is de groep naar eigen zeggen om de grote principes te doen. Misbruik van bierconsumptie speelt op termijn blijkbaar niet in het economisch belang van de brouwers.

wolfgang riepl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content