BNP Paribas Fortis botst met vakbonden over uitbesteding: acties op til

© Getty

Er dreigt een ernstig sociaal conflict bij BNP Paribas Fortis omdat de bank doorzet met haar plan om een deel van de activiteiten uit te besteden aan IT-consultant Accenture. Dat zegt Elke Maes van vakbond ACV Puls. Mogelijk komen er volgende week al acties.

BNP Paribas Fortis maakte eind januari bekend dat het een deel van de activiteiten van het Client Service Center, de klantendienst, wil uitbesteden. Meer dan 500 mensen zouden de overstap moeten maken naar Accenture. 

Volgens de bank heeft het consultancybedrijf technologische oplossingen in huis die een antwoord bieden op de uitdagingen waarmee BNP Paribas Fortis kampt, zoals de toegenomen complexiteit door bijkomende regelgeving. 

Vorige week lieten de vakbonden verstaan dat ze het plan niet zien zitten. Volgens hen heeft het management te weinig geïnvesteerd in de nodige tools en hadden “vermeende performantieproblemen perfect vermeden kunnen worden”. Ze stelden de directie voor een ultimatum: tegen 14 februari moesten ze hun plan intrekken, anders zouden er acties volgen.

Lees verder onder link

Actiebereidheid

De directie maakte vrijdagochtend duidelijk dat ze toch wil doorzetten. “De verbolgenheid is heel groot. Men lijkt niet te beseffen dat men aan de vooravond staat van een ernstig sociaal conflict”, zegt Maes.

De vakbonden zitten bijeen om acties te plannen, mogelijk al volgende week. “We willen het hier echt niet bij laten”, zegt Maes. Hoe de acties eruit zullen zien, is nog niet duidelijk. De actiebereidheid bij het personeel is volgens de vakbondsvrouw heel groot. “We kunnen niet garanderen dat het personeel niet zelf een signaal zal geven.”

De bonden hebben een verzoening aangevraagd bij de voorzitter van het paritair comité, zegt Maes. “We doen dat met een duidelijke boodschap. We zien het daar niet meer goed komen en zijn van plan om daarna een stakingsaanzegging in te dienen.”

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content