BMW X5
BMW heeft nu ook een terreinwagen met permanente vierwielaandrijving. Een wagen die er staat. Ook op de steilste hellingen.
De X5 is de eerste auto van een nieuwe BMW-modellenreeks en de eerste BMW met permanente vierwielaandrijving. Telt u 1.800.000 frank neer, dan bent u eigenaar van de X5 met de 3-liter motor van 231 pk. Wilt u meer vermogen, dan is er nog een topversie voor 2.380.000 frank met een 4,4-liter V8 van 286 pk, goed voor een top van 230 km/u. En begin 2002 wordt de X5 HP of High Performance aangeboden. Deze nieuwkomer, die tijdens het autosalon van Detroit werd voorgesteld, staat voor een 4,6-liter V8 van 347 pk. Met deze exclusief voor dit model voorbehouden motor accelereert de X5 HP in 6,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 240 km/u.
Volgens BMW creëert het merk met de X5 een nieuw segment: dat van de Sports Activity Vehicles. Maar als u het ons vraagt, hoort ook de Audi Allroad Quattro in dit segment thuis. Al geven we toe dat imago en luxe-uitrusting bij de X5 hoger scoren dan bij de Audi-tegenspeler van 180 pk die 1.840.000 frank kost.
De X5 is een merkwaardige auto. Hij brengt luxe en het imago van een BMW 7 samen met die van de Mercedes S-Klasse. Wilt u ook nog die comfortgraad, dan moet u enkele opties nemen (achterbank met elektrisch verstelbare rugleuningen en comfortzetels). Voor de all-roadkwaliteiten ging BMW te rade bij Range Rover en de Mercedes ML-Klasse. Over de off-roadkwaliteiten spreken we niet. Welke eigenaar van een terreinberline zoals X5, Range Rover of de nieuwe Toyota Land Cruiser rijdt ooit op ruig terrein?
De X5 is gewoon een stevig uit de kluiten gewassen luxeauto. Hij rijdt even comfortabel als eender welke BMW 7. Regen, sneeuw, of zelfs een rit in de Sahara? Veiligheid en comfort gegarandeerd. Zelfs een plotse steile daling is geen probleem. Het HDC-systeem belet immers dat de wagen dwars gaat staan. HDC staat voor Hill Descent Control, een soort automatische piloot die is overgenomen uit de Land Rover Freelander. Op zeer ruig terrein lieten wij probleemloos uitermate steile afdalingen achter ons.
Een bocht viel scherper uit dan u dacht? Dynamic Stability Control ( DSC) maakt de stuurfout ongedaan. DSC is zowat de meest geavanceerde elektronische stabiliteitsregeling wereldwijd.
Met het ruime, exclusieve en uitermate comfortabele interieur, het stoere koetswerkdesign, de talloze technische innovaties en de prestatierijke motoren scoort de nieuwe BMW X5 zeer goed.
U wil per se een minpunt horen? Het gemiddelde verbruik ligt vrij hoog. Maar dat zal de eigenaar van deze BMW worst wezen.
Patrick Op de Beeck
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier