BMW Alpina B3 3.3

Met de B3 Alpina bewijst BMW dat het adjectief ‘sportief’ geen synoniem hoeft te zijn van ‘agressief’.

In Japan werd onlangs de 2000ste Alpina geleverd. Een beter bewijs dat het goed gaat met het exclusieve automodel kan je wellicht niet vinden. Trouwens, ook in Duitsland, Zwitserland en Frankrijk oogst de exclusieve Alpina succes. Alleen in België stond de belangstelling totnogtoe op een laag pitje. Maar daar zou normaal verandering in moeten komen: sinds vorig jaar is de Brusselse BMW-dealer Jean-Michel Martin – zijn bedrijf heeft ook nevenvestigingen in Roeselare en Aarlen – de exclusieve Alpina-invoerder voor België.

De Alpina is geen opgepepte BMW, maar sinds 1983 een volwaardig automodel. Jaarlijks worden er in het Duitse Buchloe zo’n 500 van deze wagens geproduceerd, en dit al dertig jaar lang. Het illustreert op treffende wijze dat de familie Bovensiepen niet alleen een leemte in de markt vult, maar ook dat hun auto’s een uitstekende reputatie genieten.

De Alpina B3 situeert zich tussen de M3 en de topversie van de gewone 3-Reeks. Maar als we zouden moeten kiezen tussen een BMW M3 en een Alpina, dan werd het gegarandeerd de laatste. Zelfs in het dagelijkse verkeer is de B3 3.3 – een vierdeurs vierzitter in cabrio- of coupé-uitvoering – een wagen waaraan dynamische chauffeurs veel rijplezier beleven.

De B3 onderscheidt zich uiterlijk van de 3-Reeks door de lichtmetalen wielen met twintig spaken, de voorspoiler, de discrete achterspoiler en de vrij bescheiden gouden sierstrips met de merknaam. Hoewel het interieur de typische BMW-stempel draagt, oogt het anders en exclusiever, mee door de knap afgewerkte (artisanaal aangemaakte) lederen binnenbekleding, de uitermate comfortabele sportzetels en de houten inlegpanelen. De leefsfeer in de B3 Alpina is intiem, sportief en minder Spartaans dan in een klassieke BMW.

De B3 heeft een rijgedrag om u tegen te zeggen. Daarvoor zorgen de royale kracht van de zescilinder, de ophanging en demping van de sportauto die strakker, directer en harder zijn dan in de gewone 3-Reeks berlines. Rijden op slechte wegen wordt daardoor wel iets minder comfortabel, maar dat nemen wij er graag bij. Neen, deze B3 kleeft werkelijk aan de weg. Ken echter uw mogelijkheden, want zonder het te voelen rijdt u in een mum van tijd sneller dan 200 km/u…

patrick op de beeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content