BMW 5-reeks
Veel meer dan een opsmukbeurt.
B MW is niet over één nacht ijs gegaan om de vijfde generatie van de 5-reeks voor te rijden. Dit is inderdaad veel meer dan een opsmukbeurt. De lat lag trouwens hoog voor de Beierse ingenieurs, die voor een nog beter rijgedrag én nog grotere zuinigheid moesten zorgen. Zo werd heel wat aandacht besteed aan de motoren. En de twee zescilinders in de top van het gamma blijken inderdaad zeer zuinig.
De benzineversie levert een maximaal vermogen van 170 kW (231 pk) en een koppel van 300 Nm, bovendien uitgesmeerd over een brede zone. Synoniem met soepel rijden, is dat. Maar de zescilinder diesel, waarvan het vermogen voor de Belgische markt werd begrensd tot 155 kW (in plaats van 160 kW) om te ontsnappen aan een belasting van 4957 euro, zorgt voor nóg soepeler rijden.
Doorgaans is de benzineversie iets vinniger: van nul naar honderd sprinten, doet hij in 6,9 seconden, tegenover 7,1 voor de diesel (7,1 en 7,3 s voor de versies met automatische versnellingsbak), terwijl de topsnelheid respectievelijk 250 en 245 kilometer per uur bedraagt. Pieken die overigens al lang niet meer horen op onze wegen. Maar in de hernemingen zit de diesel dan weer in het voordeel: amper 5,4 seconden, met de handgeschakelde versnellingsbak, om van 80 naar 120 kilometer per uur te klimmen. Een vingeroefening waarvoor de benzineversie 7,5 seconden nodig heeft. Die prestaties krijg je in ruil voor een zeer behoorlijk verbruik: gemiddeld 9,5 liter voor de 530i en amper 6,9 liter voor de 530D.
Om het sturen nog aangenamer te maken, pakt BMW uit met Active Steering, een wereldprimeur die helaas op de optielijst staat. Dit elektronische systeem moduleert de overbrengingsverhouding van de stuurinrichting, waardoor je minder kracht moet uitoefenen op het stuur in stadsverkeer, bij het parkeren of hernemen vanuit de bocht. En over elektronica gesproken: deze 5 is standaard uitgerust met het multimediasysteem iDrive, dat we al kenden van de 7-reeks. De meeste essentiële functies bevinden zich in de rechtstreekse perimeter van het multifunctionele stuurwiel, terwijl de basisfuncties voor het comfort een plaats kregen op de middenconsole. Voor alle andere instellingen of diensten zijn er dan de multifunctionele knop en het controlescherm, ook makkelijk bereikbaar voor de passagier.
Ook voor het onderstel pikten de BMW-ingenieurs bij de 7-reeks, hun topmodel. Met uitzondering van sommige elementen die zwaar op de proef worden gesteld, is het onderstel van aluminium. Dat zorgt voor gewichtsbesparing, maar ook voor een optimale gewichtsverdeling tussen voor- en achtertreinen. De ophanging neutraliseert trouwens perfect de oneffenheden in het wegdek, zonder de auto daarmee strakker af te veren en zonder enige rolneiging. Kortom: knap werk.
Christophe
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier