BMW 3 touring
De BMW 3 touring is, ondanks het moduleerbare interieur, meer een sportieve BMW dan een typische break. Krachtige motoren en aangepaste sportophanging zorgen voor de dynamische kwaliteiten van de touring.
BMW lanceerde een eerste ‘touring’in 1971. Het was de voorloper van de exclusieve breaks. Door zijn achterklep opende deze tweevolumeversie in de 02-reeks nieuwe perspectieven voor het dagelijks gebruik van sportieve berlines. De krachtigste versie (2002tii; 130 pk; topsnelheid: 190 km/u.) was toen één van de snelste auto’s. Het publiek was echter niet rijp voor dergelijke auto’s. Tussen 1971 en 1974 werden er amper 31.000 tourings verkocht. Met de komst van de 3-reeks zou de exclusieve break definitief doorbreken. Van de eerste 3 touring – de grondlegger van het ‘edele break-segment’ – werden tussen 1988 en 1995 circa 100.000 exemplaren verkocht. Zijn opvolger (1995-1999) haalde iets meer dan 130.000 exemplaren.
Met de nieuwe 3 touring zijn de ontwerpers voortgegaan op het idee van de vinnige, elegante break. Door de sportieve prestaties en de karakteristieke lijn is de nieuwe touring een typische BMW. Met zijn gespierde vorm en zijn expressieve achtersteven heeft hij een krachtig imago. De lichtjes toegenomen buitenafmetingen volgen die van de twee andere versies van de nieuwe 3-reeks.
De klassieke BMW-aandrijving – op de achterwielen – verleent de touring een grote handelbaarheid. Het touringgamma is met performante motoren uitgerust. Het gamma bestaat uit een 4-cilinder (benzine) van 116 pk, twee 6-cilinders (2.0 en 2.8 l benzine) van 150 en 193 pk. Het aanbod wordt afgerond met een schitterende4-cilinder diesel met directe common rail-injectie. Tijdens een proefrit met de 320d leek het ons alsof een benzinemotor onder de kap zat. Begin 2000 is de 330d beschikbaar, een super-zescilinder turbodieselmotor van 163 pk, goed voor een top van 220 km/u. Het gemiddeld verbruik bedraagt 7 liter per 100 km.
De touring is een praktische auto met een brede achterklep waarvan de ruit afzonderlijk kan worden geopend. De laadruimte is goed voor 435 l tot 1345 l. De standaarduitrusting omvat een bagagenet gecombineerd met een afscheidingsnet, lichtmetalen velgen, centrale armsteun met ingewerkte hoofdsteun en derde driepuntsgordel achteraan, 12 Volt stekker in de bagageruimte, twee extra verlichtingsarmaturen in de achterste dakstijlen, elektrische ruitenheffers vooraan (ook achteraan in de 328i) en een airco op alle 6-cilindermodellen. De dakrails zijn een optie.
Wat de actieve en passieve veiligheidsuitrusting betreft, beschikt de touring over dezelfde uitrusting als de tweedeurs coupé en vierdeurs berline. Deze uitrusting staat op hetzelfde niveau als deze van auto’s uit de prestigeklasse.
PATRICK OP DE BEECK
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier