Blind, maar met visie

15.000 jobs creëren, waarvan een groot deel op de Boelwerf, door schepen te bouwen die bij rampen geen olie in zee verliezen. Fantasie of fantastisch? Jan-Pieter Van Winckel (37) van de vzw V.I.P. Media International (Vereniging van Invalide Personen en hun Media) loopt met zijn project de deur plat bij ministeries en oliemaatschappijen.

“Laat ze mij maar een superfantast noemen. Ik heb fantasieën die de economie doen draaien.” Van Winckel studeerde pr-marketingmanagement in Antwerpen en Toegepaste Economische Wetenschappen aan het Ruca. Hij wou in de banksector aan de slag, maar werd blind bij een werkongeval.

Hij leerde zichzelf filosofie en psychologie, legde daarover examens af aan de universiteit van Luik, en werkte intussen projecten uit. “Ik werk voor de maatschappij. Ik krijg elke maand een invaliditeitsuitkering, en ik wens dat geld waard te zijn,” aldus Van Winckel.

In 1994 richtte hij V.I.P. Media op. De vzw verwelkomt op werkvergaderingen zowat 280 vrijwillige medewerkers, onder wie een veertigtal professoren van onder meer KU Leuven en Groep T.

Van Winckel lag mee aan de basis van de gesproken dag- en weekbladen, waaruit later de organisatie Kiosk groeide. Hij tekende het eerste ontwerp voor een sprekende glucometer, die zelf bloedproeven neemt en het glucosegehalte bij diabetespatiënten nagaat. Het toestel wordt momenteel getest.

De schetsen voor een vorklift die onder de deur van een bus uitschuift om rolstoelgebruikers aan boord te helpen, werden door V.I.P. Media aan busbouwer Van Hool bezorgd. Het concept is intussen gemeengoed.

In 2001 staat in Leuven de eerste braillewegwijzer. Het toestel helpt blinden en slechtzienden het kruispunt over, maar duidt ook aan waar zich bijvoorbeeld de apotheker bevindt. Sint-Niklaas, Antwerpen, Gent, Hamburg, Keulen, Tokyo en New York toonden volgens Van Winckel al interesse. “Veel mensen zeggen dat ik al lang miljonair had kunnen zijn, maar dat interesseert me niet.”

Het Boelwerf-project bestaat uit een soort supercondoom van latex en gebreide glasvezel. Het condoom bevindt zich aan de binnenkant van het tankschip en verhindert dat de olie, bij een eventuele ramp, naar buiten vloeit. Volgens Van Winckel kan zo’n tanker goedkoper worden gebouwd dan de bestaande. De oliemaatschappijen wachten op een eerste productie alvorens verder te spreken. “Mijn grootvader Albert Bosmans stond mee aan de wieg van olieraffinaderij Shell Oil. Ik keer terug naar de bron.”

Intussen liggen de eerste schetsen op tafel voor een project om woestijn om te toveren in geïrrigeerd landbouwgebied.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content