‘BLIJVEN PROBEREN EN NIET OPGEVEN’

Jan Hollez en Zhong Xu richtten twee jaar geleden Posios op, dat bestel- en kassasoftware voor smartphones en tablets aanbiedt voor horecazaken. Vastbesloten wereldwijd door te breken met hun alternatief voor de traditionele kassasystemen, verhuisde Hollez ondertussen naar de Verenigde Staten. De veelbelovende starter heeft ook in Singapore een kantoor. Xu en het gros van de 23 medewerkers zitten in Gent.

Posios moest direct internationaal actief zijn?

JAN HOLLEZ. “België is vaak te klein voor een internetstarter. Een voordeel, want daardoor moet je direct internationaal denken. Maar een klein, Belgisch bedrijfje botst gauw op zijn limieten zodra het effectief infrastructuur moet opzetten en personeel in het buitenland moet aanwerven. Dat zijn zware investeringen die niet direct renderen. Nochtans is dat broodnodig. De mantra is echt grow or die. Door die beperkte schaalgrootte kopen veel grotere, kapitaalkrachtiger buitenlandse spelers de starters in Europa op.”

ZHONG XU. “Het omgekeerde gebeurt zelden. Er is te weinig vervolgfinanciering, waardoor het voor bedrijven zoals het onze moeilijk is snel door te groeien. Maar dat is normaal, het moet hier nog allemaal beginnen. Voor starters is er wel al veel verbeterd. Wij hebben enorm veel gehad aan iStart (incubatorprogramma van het ICT-onderzoekscentrum iMinds, nvdr.) Er zijn hier ontzettend veel incubatoren, waardoor iemand sneller van een idee een bedrijf kan maken. Daar mag België trots op zijn. Onlangs was een delegatie van NXGen, een grote Amerikaanse betalingsverwerker, bij ons op bezoek. Zij waren onder de indruk van de infrastructuur die hier voor starters is opgezet, ondanks de beperkte middelen.”

Ondanks dat creatieve omspringen met middelen, blijft het moeilijk om vanuit België te concurreren.

XU. “België heeft veel technisch en redelijk betaalbaar talent. In Silicon Valley zijn ingenieurs twee tot drie keer duurder. Met de Oostkust van de VS is het verschil ongeveer 40 procent en in Azië is gelijkaardig personeel dan weer 40 procent goedkoper. Maar we zijn geen fan van outsourcing. Op langere termijn is het beter die kennis hier te houden. Een ander voordeel van de Belgische bedrijfscultuur is de loyaliteit. Als mensen zich hier goed in hun vel en gewaardeerd voelen, dan vertrekken ze niet zo snel. In het buitenland is er veel meer verloop, ik hoop dat we hier niet in die richting evolueren.”

HOLLEZ. “Maar de loonkosten mogen echt niet uit het oog worden verloren. Er zijn veel maatregelen voor jongeren, maar elk bedrijf heeft ook ervaren mensen nodig. En die zijn vaak onbetaalbaar. Door het afschaffen van de proefperiode zijn de kosten voor het ontslag van ervaren krachten nog toegenomen. Een starter moet risico’s nemen om snel te groeien. Daarvoor moet het ook snel aanwerven, maar dan vallen die seniors vaak uit de boot. Dat aanpakken, moet een politieke prioriteit zijn.”

Bent u optimistisch over de economische toekomst van België?

XU. “Ja. Ik ben geboren in China en ik woon hier sinds mijn vijfde. België is een geweldig land om in te wonen, om kinderen op te voeden. Het onderwijs is schitterend en geeft aan iedereen kansen. Maar het systeem zorgt soms voor gemakzucht, mensen zouden iets meer moeten worden gemotiveerd.”

HOLLEZ. “Mensen durven hier niet genoeg. Het taboe op falen, als ondernemer of als werknemer, moet verdwijnen. Veel mensen denken dat een succesvolle ondernemer geluk heeft gehad. Maar het is gewoon blijven proberen en niet opgeven.”

S.F.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content