‘Blijven inzetten op creativiteit’

WIE

Koenraad Lefever (47)

IS

Creative director van het reclamebureau Darwin.

WAS

Koenraad Lefever behaalde een graduaat reclame aan de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen en een graduaat plastische kunsten aan de Hogeschool voor Wetenschap en Kunst in Brussel. Met copywriter Niels Schreyers werkte Lefever twaalf jaar samen bij verschillende bureaus. In 2010 stopten ze als creatief duo. “We hadden behoefte aan zuurstof, aan een nieuwe manier van werken”, aldus Lefever. “Ik heb toen een team gevormd met Dries De Wilde bij Duval-Guillaume Antwerpen. Van dat bureau neem ik nu afscheid.” Lefever was er managing partner en creatief directeur. Twee jaar geleden verdween de naam Duval-Guillaume en kwamen alle onderdelen samen onder de naam Publicis Groupe.

WIL

Lefever stapt over naar Darwin, een reclamebureau in de BBDO-groep. Bij Darwin zet managing director Guy Geerts in juni een stap terug. Hij vroeg Lefever creatief directeur te worden in een nieuw directieteam met managing director Daniel Schots en strateeg Jef Raeman. “Darwin positioneert zich als een ‘ boutique agency‘. Naar een boetiek ga je omdat je een goed product wil kopen bij mensen die trots zijn op hun product. Trots is voor mij ook een grote drive. 95 procent van de reclame die je ziet, is troep. Die andere 5 procent wil ik maken.”

Sinds Lefever in 1997 in de reclame stapte, is de sector sterk veranderd en gedigitaliseerd. “Ik wil blijven inzetten op de meerwaarde van creativiteit. Veel dingen veranderen, maar wat hetzelfde blijft, is het feit dat je verliefd moet worden op een merk. Je moet mensen overtuigen en vrolijk maken. Het vak is veel diverser geworden, maar ook boeiender, zolang de ambitie er maar is om een boodschap creatief heruit te vinden.”

VRIJE TIJD

Bierbrouwen en wintersport.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content