BLAUW NET MET STERRETJES

Met de site Euractiv.com kan de surfer zich een weg banen tussen de Europese informatiebronnen. Op de agenda staan een portal en een aantal projecten in andere Europese landen.

Na tien jaar gewerkt te hebben als assistent van een europarlementariër en een aantal jaar als informaticus aan het Europees Parlement, voelde Willy De Backer de behoefte om nieuwe paden te bewandelen. Naast vorming en het ontwerpen van internet-sites voor verschillende organisaties, zette hij in 1996 de site Polis op, die dagelijks de gebeurtenissen in Europa opvolgde en becommentarieerde.

Een toevallige ontmoeting op een First Tuesday – hét rendez-vous van de netondernemers en -financiers – bracht hem in contact met Christophe Declercq, die na een paar jaar McKinsey en Europese ambtenarij, besloten had om het project Euractiv op te starten, een grote online databank met de gegevens van een heleboel Europese “acteurs”. Ze zagen allebei meteen in dat hun activiteiten elkaar aanvulden en besloten dan ook de verschillende diensten die ze aanboden onder te brengen onder de Euractiv-vlag.

“Het ligt niet in onze bedoeling de officiële site van de Europese Unie concurrentie aan te doen, maar hem integendeel aan te vullen,” legt Willy De Backer uit. “De informatie die we aanbieden heeft vooral betrekking op de privé-sector, of het nu gaat om de opinies van niet-gouvernementele organisaties, ondernemingen of persorganen. Wij stellen een en ander ook op een meer interactieve manier voor.”

Euractiv biedt drie specifieke diensten aan. Naast Polis is er ook Focus, waarop volledige dossiers over bepaalde thema’s, zoals de transparantie en de uitbreiding van de Europese Unie, aangeboden worden. En tenslotte is er ook nog een databank met meer dan 10.000 contacten in zowel openbare als privé-organisaties.

De twee partners lopen overigens nog met andere projecten rond. Zo zal er in principe vanaf april aanstaande een portaal gelanceerd worden. “We zijn bezig met de ondertekeningsprocedure van verschillende akkoorden, zoadat we naast de diensten van Euractiv, ook online archieven van sommige Europese denktanken, jobaanbiedingen in de Europese sfeer enzovoort kunnen aanbieden. Andere partnerships betreffende “content” werden intussen al ondertekend, onder meer met het Franse dagblad Libération en het Duitse Handelsblatt,” legt Christophe Leclercq uit.

Om die verschillende segmenten te voeden, kan Euractiv terugvallen op een team van een tiental mensen, waaronder sommigen gespecialiseerd zijn in Europese zaken en anderen dan weer een journalistieke of informaticavorming hebben. “Het concept kan ook uitgevoerd worden naar de kandidaatlanden voor de Europese Unie, die beslist vragende partij zijn als het gaat om gestructureerde informatie over de Europese actualiteit,” zo besluit Christophe Leclercq.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content