BIJ DE PINKEN

Het Gentse Otakar maakt Belgische kindermode voor de begoede burger.

“Het element prijs wordt steeds belangrijker. Wie vandaag nog dure spullen koopt, wil waar voor zijn geld. Design en materiaal moeten origineel zijn.”

De 28-jarige Ann Van Hootegem startte begin 1994 met de bvba Otakar. Zij ontwerpt kleding voor meisjes van vier tot zestien jaar. Al reikt dat ruimer. “Mijn collecties zijn perfect draagbaar door jonge vrouwen. Ik vond de juiste niche na een telefonische enquête bij 45 betere kinderboetieks. Er bleek nog ruimte voor een modieus juniormerk. Meisjes willen zoals hun moeder gekleed zijn. Maar voor hen was er nog geen boetiek.”

En dus ontstond het merk Otakar, Tsjechisch voor “bij de pinken”. Voorlopig enkel voor meisjes, later volgt waarschijnlijk een merk voor jongens. Otakar biedt een totaalpakket van kleedjes, rokjes, pullovers en jassen. Sobere kleedjes en pakjes met “geraffineerde details en subtiele motieven voor de artistieke bourgeoisie”, zoals Van Hootegem ze zelf omschrijft.

Kleding dus voor de duurdere kinderboetiek. Voorlopig zijn er dat 66 in Vlaanderen en eentje in Wallonië. Het streefcijfer is 80 boetieks in eigen land. Toevallig vond Ann Van Hootegem al een klant in Nederland, maar de export moet aardig worden opgedreven. “Dit is een product voor een beperkte cliënteel. De doelgroep in België is te klein om grote omzetten te halen. Daarom stel ik ook mijn zomercollectie voor in het buitenland.”

Ann Van Hootegem definieert haar onderneming als een typisch convertor-bedrijf. Otakar doet alles zelf, behalve de productie. Die gebeurt in onderaanneming in eigen land. “België wordt onbetaalbaar. Maar de Belgische confectionair werkt de zaken zeer goed af.” Ann Van Hootegem zorgt voor ontwerp, patronering, distributie, verkoop en marketing. Haar opleiding aan de Vlerick school komt daarbij goed van pas. Voor de mailings onder meer, die niet worden gedrukt, maar manueel gemaakt. In het weekend, samen met de familie. “Mijn reclame is ambachtelijk. In de presentatiemap is meestal een stuk kledij verwerkt. Dat kent veel succes. Het herinneringseffekt bedraagt 95 %. De klanten bewaren die mailings. Dat kan niet gezegd worden van drukwerk.”

De omzet bedroeg vorig jaar 8 miljoen frank. Dit jaar voorziet de bvba Otakar 12 miljoen. Ann Van Hootegem wordt daarbij vanaf april geassisteerd door haar echtgenoot, die mee in de zaak stapt.

ANN VAN HOOTEGEM (OTAKAR) De doelgroep in België is te klein om grote omzetten te halen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content