Big Business met Blote Borsten
Een op vier surfers bezoekt een erotische site. En velen zijn bereid daarvoor te betalen. Pornocraten hebben de meest rendabele elektronische handel opgezet op het Internet.
Klik hier en klik daar, waag uw kans, ik wacht op u… Het minste wat men kan zeggen, is dat men niet lang moet “surfen” om kennis te maken met het meest aanstootgevende deel van het Internet. Naast wetenschappelijke uitwisselingen, algemene encyclopedieën en caritatieve verenigingen, heeft de seksindustrie zich al snel opgedrongen als een onvermijdbare en volwaardige bewoner van het Internet-universum.
Al zijn de erotische en pornografische sites niet de meest talrijke, toch blijkt meer dan 1 op 4 surfende bezoekers automatisch op zulke sites te belanden. Greg Wester, onderzoeksverantwoordelijke bij de befaamde Amerikaanse consultant Yankee Group, tracht de reden ervan met veel humor uit te leggen : “Om op het net te surfen, heb je een regenmantel noch een zonnebril nodig. Het succes van seks op Internet is toe te schrijven aan de factor anonimiteit” : de mogelijkheid om zijn fantasieën te bevredigen… in alle discretie.
Daarom hoeft Internet niet te worden veroordeeld tot één van de symbolen der decadentie van het aankomende millennium noch als een modern bordeel dat beter vernietigd zou worden. Feit is dat pornocraten van alle slag steeds een voorsprong hebben gehad op andere tijdgenoten. Elke nieuwe technologische ontwikkeling is goed om hun product aan de man of vrouw te brengen. Van het pay per view-systeem in hotels, de “roze” interactieve telefoonlijnen, de residentiële videomarkt tot de “lichtere” versies van de cd-rom… Elke technologische uitvinding gaat gepaard met een ontwikkeling in de seksindustrie.
Het Internet heeft, vast en zeker, daartoe bijgedragen maar blijft tenslotte een instrument tussen vele andere. Het onverzadigbare menselijke libido neemt de rest voor zijn rekening : Internet bleek als instrument perfect en de seksbusiness heeft er handig gebruikt van gemaakt. Internet is de draaischijf geworden voor een elektronische handel waarvan de meesten nog steeds op zoek zijn naar de sleutel.
70 % winst op de omzet
Vorig jaar boekte elektronische handel op het Internet een globale omzet van 37 miljard frank, waarvan 7,5 miljard frank uit de seksbusiness. Het is daarmee de nummer drie, na informatica en toerisme. Maar wat rendabiliteit betreft, loopt seks op kop. Voor grote sites zit men algauw aan een nettowinst van 70 à 80 %. Het studiebureau Jupiter Communications voorziet dat tussen dit en volgend jaar, alle “volwassenen”-sites samen 40 miljard frank zouden kunnen opbrengen, wat overeenkomt met de som van alle andere vormen van elektronische handel samen.
Commercieel gezien onderscheidt men drie soorten winstgevende activiteiten op het Web. Naast de twee verkooptechnieken die we straks nader zullen toelichten, zijn er de “browsers” of de zoekmechanismen. Op het eerste gezicht banaal maar uiterst belangrijk bij de begeleiding van de Internet-gebruiker in zijn libidineuze zoektocht. Het Web telt meer dan 25.000 sites die onder de rubriek Adult entertainment vallen. Twee zoekmechanismen kennen succes op deze markt : Naughty Linx (4000 sites) en Persian Kitty’s Adult Links (1000 sites). Net zoals bij Yahoo vindt u er de hoofdrubrieken en de klassieke boomstructuur om een zoektocht te ondernemen. De vergelijking stopt echter hier, want criteria zoals haarkleur of keuze van kamer en badkamer werden door Yahoo niet gehanteerd.
De belangrijkste financiële bron van deze zoekmechanismen of -motoren is de reclame. Ook het indexeren van de sites kan grof geld opbrengen : een maandelijkse opbrengst van 3 à 4 miljoen frank zonder dat enige schunnige of afkeurenswaardige inhoud wordt aangeboden.
In de jaarlijkse Amerikaanse klassementen van PC-Meter treffen we twee volwassenensites in de top-20 der meest bezochte sites aan. Een zoekmotor zoals Persian Kitty haalt dagelijks een “doorgangspercentage” van meer dan 260.000 hits op haar site.
Met meer dan
25.000 sites is het aanbod in erotiek en pornografie op het Web bijna onbegrensd. Daarom moeten we er nog niet vanuit gaan dat de promotoren van deze producten grote commerciële reuzen zijn, integendeel. Onlangs ontdekte Amerika op Internet met veel passie de aanwezigheid van een rijpe vrouw van 45. Op Janey Huntingtons Web had men toegang tot haar persoonlijke foto’s genomen door amateurs. De toegang tot Janeys Web, vanaf de meest eenvoudige apparatuur, was gratis. Andere amateurs vroegen haar hun eigen foto’s via haar Web te mogen verspreiden. Vandaag bereikt Janeys Web een dagelijks “doorgangspercentage” van 10.000 hits en rijft op die manier vanuit haar keuken maar liefst 200.000 frank aan publicitaire inkomsten binnen.
Andere Amerikaanse vrouwen de meeste Amerikaanse amateursites worden door vrouwen ingewijd maken gebruik van sponsoring om zich, zonder enige vorm van financiële input, bloot te geven op het net. Voordat hij of zij de vrouwelijke schone of de mannelijke, maar dat is minder het geval mag ontwaren, dient de Internet-gebruiker eerst een welkomstpagina van een andere site te bezoeken, meestal een uitgever van erotische tijdschriften, om daarna terug te keren naar zijn oorspronkelijk lustobject.
Het obsceniteitsniveau van deze sites, waar de grafische schoonheid het plastische van het model niet vrijwaart, evenaart de poster in de slaapzaal of de ondeugende kalender van de keurige mechanicus. Het is nochtans vanaf dergelijke sites dat de hele handel van “adult sites” op Internet op getouw werd gezet, mede dankzij de technische oplossingen om betaalsites te ontwikkelen. Dit fenomeen is in het begin van dit jaar geëxplodeerd in de VS.
Twee modellen
De betaalsites voor Adult Entertainment functioneren volgens twee modellen. Het eerste model bestaat erin de gebruiker een maandelijks abonnement voor te stellen om toegang te krijgen tot een reeks min of meer gevarieerde producten, hoofdzakelijk foto’s die per thema geklasseerd zijn. Het abonnement geeft recht op een unieke toegangscode waarvan de prijs tussen de 350 en 600 frank per maand ligt, degressief en dikwijls geplafonneerd tot 25.000 frank voor een levenslang abonnement. De betaling gebeurt met een kredietkaart en de unieke toegangscode wordt toegekend in de minuut nadat de validiteit van uw kredietkaart gecontroleerd is. Daarna volgt een hele reeks vaste of bewegende, expliciet seksuele, beelden. Bepaalde sites bieden tot 20.000 foto’s aan die regelmatig vernieuwd worden. Die kunnen worden gedownload of geklasseerd in een persoonlijk virtueel “rek”.
Het tweede model van betaalsites stelt een reeks geanimeerde expliciet seksuele scenes voor in “real-time”. Het principe van dit model bestaat erin de bezoeker een keuze aan kamers aan te bieden waar koppels of alleenstaande personen het beste van zichzelf geven op duidelijk klassieke freudiaanse thema’s. Iedere kamer heeft een eigen telefoonnummer of een e-mailadres. De bezoeker kan die vormen als hij het verloop van de scene wil wijzigen of als hij zijn fantasieën wil voorstellen. Dankzij het visueel contact kan hij controleren of de persoon aan de andere kant van de lijn wel degelijk dezelfde is als diegene aan wie hij alles toevertrouwt. Deze virtuele peep-shows kosten tussen de 40 en de 250 frank per minuut voor de gegevensoverdracht alleen en tot 350 frank voor de telefonische interactie.
De interactieve formule trekt voordeel uit de recentste technische ontwikkelingen : men kan bekijken zonder te downloaden dankzij de “server push”-technologie, een combinatie van geavanceerde JPEG-compressie en multiplexing. Deze techniek kent zo’n succes dat sommige multiple site-beheerders zoals Xpics een eigen ontwikkelingsdienst opzetten om tegemoet te komen aan vragen in verband met veiligheid en transmissie. Dit is eveneens het geval voor IEG ( Internet Entertainment Group). Deze onderneming werd opgericht door Seth Warshasky, een jonge man van 23 jaar, afkomstig uit Seattle, die zijn eerste professionele stappen in de “roze telefoon”-business heeft gezet. Zijn onderneming beheert momenteel een twintigtal sites en heeft een jaarlijkse omzet van 1,1 miljard frank. Bij het oprichten van zijn onderneming in 1994 stonden de elektronische betaalsystemen op Internet nog niet op punt zodat IEG zijn eigen methodes voor inschrijving, controle en betaling ontwikkelde. 70.000 betalende abonnees en 160.000 niet betalende (met beperkte toegang) zijn tevreden met deze formule.
Dat dit de spreekwoordelijke nagel van de doodskist is van vele promotoren voor de elektronische handel op het Net, spreekt voor zich. Zij kunnen niet vatten waarom verbruikers met tegenzin hun kredietkaart geven bij de aankoop van een reis of een kookpan, wegens zogenaamde veiligheidsredenen, terwijl een deel van diezelfde verbruikers niet terugdeinst om zich te abonneren op van die soortgelijke “adult sites”.
De klant wordt
tegenwoordig op twee manieren naar “adult sites” gelokt : het abonnement en het rechtstreeks bekijken van “spektakels”, gecombineerd en aangevuld met een “winkel” van erotische artikels, video’s en cd-roms. Bij IEG liggen de gemiddelde uitgaven van een abonnee rond de 845 frank.
Amerikaanse consultants in nieuwe technologieën zijn het erover eens dat een kleine site met een dagelijks “doorgangspercentage” van 10.000 hits een maandelijks omzetcijfer van 120.000 frank haalt. Een site met maximum 50.000 hits kan rekenen op een maandelijkse omzet van 800.000 frank. De grote sites met meer dan één miljoen hits per dag bereiken makkelijk een omzet van 35 miljoen frank per maand. Dat zijn geen theoretische extrapolaties maar reële cijfers van het elektronische verkeer voor de 10 meest bezochte “adult sites” op het Net.
Daartoe behoort ook Danni Ashe. Het geval-Ashe staat symbool voor de professionalisering van de sector. Deze ex-stripteaseuse uit Seattle startte haar activiteiten op het Internet in 1995 met de verspreiding van persoonlijke foto’s samen met deze van een reeks mannequins en stripteaseuses met een meer dan “geruststellende” boezem. Al vlug werd de site aangevuld met de andere reeds voornoemde producten. De machine kwam op gang. De onderneming Danni’s Hard Drive (DHD) werd in juli 1995 opgestart en kent een maandelijkse omzet van 500.000 frank met een “doorgangspercentage” van 70.000 hits. Vandaag liggen de inkomsten tussen de 9 en de 11 miljoen frank per maand en telt deze business meer dan 17.000 trouwe abonnees met 3,5 miljoen hits per dag (de gratis toegang tot een deel van de site, een soort appartement met een groot aanbod aan diverse “artikelen”, neemt een groot deel van dat volume voor haar rekening). Danni Ashe heeft 12 personen full-time in dienst en wordt beschouwd als een “star” van de Amerikaanse Economische Media. DHD is één van de Internets fastest growing companies geworden.
En er zijn gelijkaardige voorbeelden. Een site als amateurs. com stelt u in staat meer dan 250.000 foto’s van echte amateurs te bekijken die geklasseerd zijn volgens stad en staat. Deze site wordt gedurende bepaalde periodes per jaar meer bezocht dan de Disney– of de CNN-sites. Maar vermits één op vier Internet-surfers deze sites zeer goed kent, lijkt het overbodig een inventaris op te maken.
Kort en heftig
Als men deze aspecten van de elektronische handel van naderbij beschouwt, dringen zich twee vaststellingen op. Eerst en vooral is de Adult Entertainment een typisch Amerikaans product. Europa, met Duitsland en Nederland op kop, tracht deze beweging te volgen. Volgens kenners betekent dit inhaalmanoeuvre binnen vijf jaar een vervijfvoudiging van het financieel volume van de seksindustrie op het Web.
Het is ook bijzonder interessant vast te stellen dat de sites met het meeste succes binnen de grenzen van het aanvaardbare blijven, als dat al bestaat in termen van pornografie. De eigenaars van dergelijke sites zijn gegroepeerd in verenigingen en beschermen hun “business” tegen de echte perversen. Een adult chamber of commerce, een inschrijvingslabel met het verbod op kinderporno en programma’s om de toegang tot bepaalde sites te beperken, moeten de perversen der aarde op een afstand houden. Elke toegang tot een “adult site” wordt voorafgegaan door een waarschuwingspagina die de bezoeker expliciet op de hoogte brengt van wat hij te zien zal krijgen. Maar zelfs indien de meeste sites, zoals ze zelf zeggen, enkel seksspelletjes tussen twee instemmende volwassenen “ensceneren”, overschrijden sommige van die “spelletjes” de grenzen van de menselijke verbeelding…
Tenslotte nog dit : al maken de sekspromotoren handig gebruik van de nieuwste technologieën, het fenomeen is dikwijls even kort als heftig. De ontwikkelingen in de “klassieke” elektronische handel en de steeds markantere aanwezigheid van vrouwen als Web-gebruiksters, zouden ons moeten aanzetten om na te gaan wat de huidige Internet-gebruiksmotivatie is. De wijziging in de statistieken zou ons daarbij helpen. Elektronische seks zal opnieuw zijn plaats verwerven zoals ze dat tot nu toe binnen elke menselijke organisatie heeft gedaan : beschut tegen al te nieuwsgierige blikken, rechtsboven in het rek en gereserveerd voor de grote perversen…
FREDERIC MAHOUX
DANNI ASHE, DANNI’S HARD DRIVE In twee jaar tijd heeft deze ex-stripteaseuse zich ontpopt tot manager van één van de meest groeiende ondernemingen van het Web.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier