Beton in de vleugels
Producent van betonpanelen Schelfhout uit Molenbeersel breidt uit en brengt een kant-en-klaar dakgevelelement op de markt : de vleuggelligger. De investering bedraagt 500 miljoen frank en levert zestig nieuwe banen op.
Begin volgend jaar breidt Schelfhout, producent van betonpanelen uit Molenbeersel (Kinrooi), uit. De totale investering bedraagt 500 miljoen frank en zal op termijn zestig nieuwe banen creëren. In een eerste fase verhoogt de bestaande capaciteit van 2400 m² naar 3000 m². Na de zomer van ’98 start dan de bouw van een nieuwe hal, waar dagelijks 900 m² gevelelementen van groot formaat op geautomatiseerde wijze zullen worden gegoten. Ook plant Schelfhout in die periode de artisanale productie van een naar eigen zeggen revolutionair product : de vleugelligger.
Dit recycleerbaar én isolerend dakelement in beton met extra hoge overspanningen wordt ontwikkeld in samenwerking met het Nederlandse studiebureau Grabowsky & Poort, moedermaatschappij van Gedas (zie Trends, 24 augustus ’95). Een Italiaanse firma staat in voor het design. Veel meer informatie wil Schelfhout nog niet kwijt, omdat de aanvraagprocedure voor het patent nog loopt en het bedrijf de concurrentie niet op ideeën wil brengen.
GENTLEMAN’S AGREEMENT.
Na enige tijd als knecht te hebben rondgezworven op Waalse en Franse erven, kocht Chris Schelfhout oudste zoon van een kroostrijk landbouwersgezin uit de grensstreek twintig jaar geleden in zijn geboortedorp een zieltogend bedrijfje. Het maakte op een ambachtelijke manier veeroosters in beton. Op die manier bleef Chris Schelfhout “in de boerenstiel”, terwijl hij toch als zelfstandige aan de slag kon.
Op vraag van aannemer Gijbels uit Meeuwen nog altijd een goede klant begon Schelfhout in ’79 betonnen funderingsbalken in prefab te produceren. Zo ontdekte hij samen met professor Ferdinand Mortelmans van het departement Burgerlijke Bouwkunde aan de KU Leuven een goedkoop procédé om gevelelementen in sierbeton geschikt voor de industriebouw te produceren. Nadat het machinepark werd geautomatiseerd, maakte het familiebedrijf een steile klim. Tussen ’92 en ’96 schakelde Schelfhout over van productie in een straat naar het efficiëntere carrouselsysteem (totale investering van 480 miljoen frank). In die periode steeg de omzet van 366 naar 686 miljoen frank (zie cijfertabel). Zo’n 30 % gaat naar de export : Nederland, Frankrijk en Duitsland.
Vandaag zit Schelfhout met 150 medewerkers nog altijd op het industrieterrein Heikamp in Molenbeersel, op zo’n 200 meter van de Nederlandse grens. Het bedrijf beschikt over een eigen studiebureau, dat vijf ingenieurs/tekenaars telt. Zij liggen aan de basis van vier technische brochures panelen, brandwanden, voegdichting en montagevoorbereiding die de architecten als handleiding voor de aannemers gebruiken. Schelfhout : “Aangezien we als eerste bedrijf gestandaardiseerde betongevels voor industriële toepassingen op de markt brachten, hebben we onze eigen voorschriften geschreven. Ook de concurrentie gebruikt dit handboek.”
Dankzij de capaciteitsuitbreidingen verwacht Schelfhout tegen de eeuwwisseling een omzetstijging naar 1 miljard frank. De helft van dit bedrag zal in Nederland worden gerealiseerd. Schelfhout : “Betonnen gevelpanelen zijn veel milieuvriendelijker dan concurrerende technieken. Onze producten kunnen nagenoeg volledig worden gerecycleerd. Dat is bijvoorbeeld bij sandwichpanelen niet het geval, omdat daar nogal wat polyurethaanschuim vrijkomt. Zo sleepten wij onlangs een order van zeven kilometer geluidsmuur langs de Nederlandse autosnelweg A2 in de wacht.” Ook Kinepolis is een goede klant van Schelfhout. Vorige maand leverde het bedrijf de laatste panelen af voor de nieuwe bioscoopzaal in Luik.
Met uitzondering van de grote elementen levert Schelhout standaardproducten af. In tegenstelling tot vele van zijn concurrenten is Schelfhout geen fabrikant-aannemer. Het bedrijf beperkt zich tot de productie van betonpanelen, zodat zijn klanten zelf een bouwonderneming kunnen kiezen, die voor de montage zorgt. Daarom werkt de onderneming zonder agentschappen, maar via directe verkoop. Alleen in het verre noorden van Nederland wordt Schelfhout door Streek een handelaar in bouwmaterialen uit Lochem (Friesland) vertegenwoordigd, omdat de afstand te groot is. Schelfhout : “Correct handelen en afspraken nakomen zijn onze leidmotieven. Een wederzijds vertrouwen is de beste basis voor langetermijnrelaties. Zo sluiten wij met de aannnemers een gentleman’s agreement volgens vaste prijslijsten, gebaseerd op het jaarlijks volume aan bestellingen en de transportafstand. Een woord in het zakenleven is nog altijd belangrijker dan een contract.”
ERP
CHRIS SCHELFHOUT (SCHELFHOUT) Volgend jaar lanceert de producent van betonpanelen een recycleerbaar isolerend dakelement met extra hoge overspanningen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier