Beste advies CEO Bernard Filliers: ‘Goede opvoeding leidt tot focus’
Volgens Bernard Filliers, CEO van jeneverproducent Filliers en telg van de vijfde generatie bij het familiebedrijf, is het geen toeval dat er zoveel Joden zijn aan de top van de kunstwereld of bedrijven. “In de Joodse cultuur wordt enorm veel tijd besteed aan de opvoeding van de kinderen.”
U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.
Opvoeding betekent niet alleen naar een goede universiteit gaan, maar evengoed reizen. “Ik heb het geluk gehad een mooie opvoeding te hebben gekregen van mijn ouders, christenen overigens. Ze verplichtten me Frans te leren bij een familielid in Frankrijk en stuurden me drie jaar lang een maand naar Engeland en de VS om de taal te leren.”
“Ik ben ervan overtuigd dat een goede opvoeding je een goede focus meegeeft. Bij Filliers hebben we bijvoorbeeld twintig à dertig jaar gefocust op een nevencategorie zoals jenever, waar we nu pas de vruchten van beginnen te plukken. Ook de ontwikkeling van de premium Filliers Dry Gin is daar een gevolg van.”
“Door een goede opvoeding heb je minder schroom om in gesprek te gaan met bedrijven die groter zijn of om je te omringen met sterke externe bestuurders, zoals we deden bij Filliers. Eigenlijk zorgt opvoeding ervoor dat geest en materie één zijn, zoals Plato zegt. De geest krijg je mee in de opvoeding. Zo kan je een droom creëren, die je omzet in ambitie. Die ambitie vertaal je vervolgens in concrete vooruitgang in het bedrijf, waardoor je je droom realiseert: hij wordt materie. Dat samengaan van opvoeding en focus herken ik trouwens ook in wat Marc Buelens (partner-hoogleraar Vlerick Business School, nvdr.) zegt: ‘kies en bemin uw keuze’. Het is een levensles die essentieel is om het bedrijf met succes door te geven aan de volgende generatie.”
Benny Debruyne
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier