Beste aandeelhouder
Beste aandeelhouder,
Naar aanleiding van onze algemene vergadering richt ik mij zoals gewoonlijk rechtstreeks tot u. Het publicrelationsbureau dat ons bedrijf begeleidt, heeft mij wel afgeraden deze brief te schrijven. Maar ik ben in de ban van ‘authentisch leiderschap’, en in die wereld hebben pr-bureaus enkel adviesrecht over de vorm, niet over de inhoud.
Zoals u hebt kunnen zien, is het resultaat van ons bedrijf niet helemaal wat je zou kunnen verwachten. Daarvoor zijn vele verklaringen.
Laat me beginnen met twee factoren die geen verklaring zijn. De zwakke euro. Ons bedrijf is fundamenteel georiënteerd op Duitsland. Iedereen weet dat de Duitse economie heel sterk profiteert van een zwakke euro. Indien ze nog de mark zouden hebben, dan was die nu twee euro waard geweest, en hadden we Zwitserse toestanden gekend, waar de export en het toerisme vreselijke klappen krijgen.
Agressieve concurrenten. U weet dat onze grootste concurrenten in Griekenland gevestigd zijn. En ook eentje in Cyprus. Dat onze concurrenten het even moeilijk hebben, is een ernstig understatement. Eerlijkheidshalve moet ik dus stellen dat de dag dat onze concurrenten wakker worden, en de niche ontdekken waarin wij opereren, onze resultaten in enkele maanden met 30 procent zouden kunnen zakken.
Maar misschien ligt de oorzaak bij een slecht management. En misschien zou u wel gelijk kunnen hebben. Het feit dat onze directeur operations in zowat elke vergadering in de clinch gaat met onze marketingdirecteur zou wel eens de diepere oorzaak kunnen zijn van de totaal onverwachte product recall, vorig jaar in juni. Enkele begrippen zijn totaal afwezig in het managementteam: authenticiteit, open communicatie, wederzijds vertrouwen en een frisse blik op de toekomst.
Onze CEO doet zijn best. Dat weet iedereen. En hij zeurt niet eens over zijn loon.
Hij kan blijkbaar ruzies in het managementteam niet doen stoppen. En dan heb je de financieel directeur, die trekt echt aan de touwtjes. Is dat de reden om zijn secretaresse tot hoofd van international business development te laten benoemen? Geen enkel ICT-project lijkt van de grond te komen, en we betalen fortuinen aan externe consultants om de rampen nadien op te lossen. Alles wat met ICT te maken heeft, is een zuivere kostenpost. Het is niet eens een investering, en zeker geen ‘hefboom voor een unieke strategische positionering’. Kijk maar naar onze website, en probeer maar eens een bestelling te plaatsen. ‘Big Data’ wordt onze volgende triomf. Dat wordt voornamelijk ‘Big Misery’.
Wij worden verondersteld in het buitenland allerlei laaghangend fruit te plukken. Maar onze dienst ‘international business’ is zo traag dat al het fruit geplukt is. Wat er nog blijft hangen, is al rot. Gelukkig gaat onze financieel directeur heel vaak, in gezelschap van het hoofd ‘international business development’, ter plekke onderzoeken wat er echt is misgelopen. En ze doen dat grondig. Het liefst vertrekken ze al vrijdagavond en komen ze dinsdagochtend terug. Work-lifebalans lijkt me hier wel een probleem.
Sommigen beweren dat de fout bij mij ligt. Dat kan. Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen. Ik ben Bijbels opgevoed, dat merkt u wel. En ik vind dus dat liegen fout is. Ik vrees dat ik te veel tijd en energie heb gestopt in mijn privébeleggingen. Dankzij de talrijke bonussen en aandelenopties die ik de vorige jaren heb gekregen — sorry, verworven, eerlijk verdiend heb — beschik ik over een niet-onaanzienlijk persoonlijk vermogen. Waarvoor nogmaals mijn persoonlijke dank aan de raad van bestuur en de algemene vergadering die dat toen, in betere tijden, hebben goedgekeurd. Maar u hebt het zelf kunnen volgen in de financiële pers. Beleggers hebben het verre van eenvoudig. Ik moest mijn portefeuille dan ook zeer actief en dynamisch beheren en dat vraagt tijd. Tijd die ik niet kon besteden aan het bedrijf. Ik was waarschijnlijk ook al te veel in het buitenland. Ik denk dan aan mijn bezoeken aan Zwitserland, Kaaimaneilanden, Bahama’s en Singapore. Deze reizen waren misschien al te stresserend.
Dit bedrijf moet dringend een andere koers varen. Ik reken daarvoor op de medewerking van iedereen. En misschien is het hoog tijd dat de hoogste leiding eens het goede voorbeeld geeft. Of er is over enkele jaren geen bedrijf meer.
Uw voorzitter
MARC BUELENS doceert management aan de Vlerick Business School.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier