BEST OF DM
Slechts één keer goud, drie keer zilver, drie keer brons, vijf eervolle vermeldingen en één speciale prijs. Dat is de oogst van de Best of Direct Marketing, de prijs van het Belgisch Direct Marketing Verbond voor de beste direct-marketinguitingen in 1999.
Dakbedekkingsspecialist Eternit en het dm-bureau Wunderman Cato Johnson (dat sinds kort de naam Impiric draagt) wonnen (het enige) goud in de categorie consumer. Zilver was er voor Broederlijk Delen (categorie non-profit), Sara Lee Household & Body Care en bureau 4ReAL en voor Mobistar en bureau FeedBack (allebei categorie consumer). Het brons ging naar UPC-chello en 4ReAL (categorie consumer), naar Electrabel en De Kie Communications (categorie business-to-business) en naar het dm-bureau AIM voor een eigen campagne (eveneens in de categorie business-to-business). De jury gaf eervolle vermeldingen aan BBL en bureau Onclinkx-Viérin (consumer), Cristal Club en DVN (consumer), Crédit Communal en bureau FeedBack (consumer), D’Ieteren-VW en bureau Marketing Power Rapp & Collins (internet & nieuwe media) en VNU Business Publications-Jobworld en bureau Luon (business-to-business). Ten slotte was er een speciale prijs voor een opvallende en weinig kostende actie van de student Geert Buntinx, die bij reclamebureaus via een direct-mailactie sponsoring zocht voor deelname aan het gala van de Creative Club of Belgium (non-profit).
Afgaande op het kleine aantal prijzen dat de jury onder de 67 inschrijvingen verdeelde, lijkt het alsof het niveau van het Belgische werk te wensen over laat. Dat was echter niet het geval. De juryleden toonden zich streng. Juryvoorzitter Michiel Casters (voorzitter van het BDMV) stelt dat de jury de lat hoog heeft gelegd. “Het gaat er niet om een hoop goud uit te reiken,” zegt hij. De vakmensen die het ingezonden werk moesten beoordelen, vonden dat het algemeen niveau goed was – veel beter dan dat van de mailings die we meestal in de bus krijgen – maar dat er te weinig zaken echt uitsprongen. Casters stelt dat er veel reclamewerk bij was waarvan men kan zeggen ‘tiens, dat had ik ook kunnen maken’. “Maar je moet kunnen zeggen: ‘verdorie, da’s knap, dáár had ik niet aan gedacht’. Je moet een verwonderingseffect veroorzaken. De techniek is goed. Maar dat mag je toch wel verwachten.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier