Besparen om concurrentieel te blijven
Ineos ChlorVinyls Belgium kondigde vorig jaar aanzienlijke kostenbesparingen aan. Over een periode van twee jaar wordt een op de zes banen geschrapt. Dat moet de personeelskosten weer leefbaar maken.
De geschiedenis van het Limburgse Ineos ChlorVinyls Belgium gaat ruim 120 jaar terug. De productiesite was initieel in handen van de Limburgse Vinylmaatschappij, een dochter van Tessenderlo Chemie. Pas in de zomer van 2011 werden de pvc-, chlooralkali- en chloorderivatenactiviteiten ondergebracht in Ineos ChlorVinyls Belgium. Een jaar voordien was er nog voor bijna 300 miljoen euro geïnvesteerd in het onderhoud van de installaties en in energiebesparende projecten.
De pvc-producten van het bedrijf zijn vandaag zowat overal tegenwoordig. De chlooralkaliproducten hebben toepassingen in de papierindustrie, detergenten, biodiesel, alkalibatterijen en waterzuivering. Daarnaast maakt Ineos ChlorVinyls Belgium organische chloorderivaten zoals benzylchloride. Die worden verwerkt in de agrochemie, de farmaceutische industrie en de parfumnijverheid.
“De overkoepelende Ineos-groep is gegroeid uit de overname van diverse takken van bedrijven als Tessenderlo Chemie, Solvay, BASF en BP”, zegt communicatieverantwoordelijke Ilse Claes. “Daardoor krijg je een grote gediversifieerde groep van medewerkers met elk hun eigen bedrijfscultuur. Wij trachten die rijke en diverse kennis continu om te zetten in concrete resultaten en bedrijfsprocessen. Doordat het bedrijf deel uitmaakt van een groot concern, geniet Ineos ChlorVinyls Belgium bovendien het voordeel van schaalgrootte. Daarnaast schenken we veel aandacht aan kostenbeheersing, aan het onderhoud van onze installaties, aan de opleidingen van onze medewerkers en aan verantwoord ondernemen. Dat is nodig om te kunnen blijven opboksen tegen de gevolgen van de wereldwijde crisis.”
Concurrentiële positie
Vorig jaar kondigde Ineos ChlorVinyls Belgium aan dat over een periode van twee jaar 117 van de 667 banen verdwijnen. Door die herstructurering hoopt het bedrijf onder meer de personeelskosten in toom te kunnen houden. Ter illustratie: in 2011 betaalde Ineos ChlorVinyls Belgium een ‘maatschappelijke’ bijdrage van ruim 14 miljoen euro. “De aard en de grootte van ons bedrijf zorgen voor een grote maatschappelijke bijdrage”, zegt Ilse Claes. “Maar het is essentieel dat die onze concurrentiepositie ten opzichte van soortgelijke bedrijven in de buurlanden niet in het gedrang brengt. De hoge loonlasten en extra heffingen op energie maken de situatie echter moeilijk houdbaar. De overheid moet sowieso een aantal concurrentiële nadelen aanpakken. Alleen dan kan een bedrijf als het onze op lange termijn overleven en groeien. Denk maar aan de strenge milieuregelgevingen, die veel verder gaan dan in de ons omringende landen.”
Ineos is het op twee na grootste niet-beursgenoteerde chemieconcern ter wereld. Om deze positie verder te versterken, probeert de groep zowel organisch als via overnames te groeien. “Uiteraard is de economische crisis een aanzienlijk probleem”, zegt Claes. “Maar door sterk te focussen op onze kostenstructuur, blijven we concurrentieel. Wanneer we verder blijven streven naar kostenbesparing, zijn we — zodra de markteconomie opnieuw positief evolueert — perfect geplaatst om verder te kunnen groeien.”
ROEL VAN ESPEN
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier