BELONEN
Bij Belgacom staan 5600 werknemers ingeschreven op een pc-privé-project. Na autobouwer Ford Genk is dit het grootste project van deze aard in ons land. Ford doet al zijn personeelsleden wereldwijd voor een symbolische habbekrats een pc en internettoegang cadeau. Bij Belgacom moeten de werknemers de pc kopen. Dankzij de inkoopkracht van hun werkgever wordt het apparaat alvast een flink pak goedkoper. Bovendien neemt Belgacom een deel van de betaling op zich. Er hoort ook een gratis internetaansluiting bij voor zes maanden (en tegen die tijd weten de surfers al lang hoe ze verder aan een gratis toegang geraken). “De logica daarachter is dat de werknemers op de pc thuis vaardigheden gaan aanleren die uiteindelijk ook het bedrijf ten goede zullen komen. Ook thuiswerken wordt makkelijker. Veel bedrijven organiseren zelfs een gunstige afbetalingsregeling, zodat de werknemers niet het hele bedrag in één keer op tafel moeten leggen.”
Zowel het voorbeeld als de toelichting vinden we in 1000+1 manieren om je medewerkers te belonen van Bob Nelson, oprichter van adviesbureau Nelson Motivation in het Californische San Diego.
De extraatjes hoeven niet altijd te bestaan uit een pc, laptop of gsm. Het hoeft zelfs niet altijd een bedrijfswagen te zijn. Onlangs gaf de Universiteit Maastricht, bijvoorbeeld, een fiets aan zowat een derde van zijn medewerkers. Sinds de Nederlandse fiscus “de fiets van de baas” fiscaal aantrekkelijk maakte, rijden er al meer dan 50.000 bedrijfsfietsen over de polders.
Voorbeelden uit de Lage Landen in een Amerikaans how-to-beloningsboek? Blijkbaar werd het werk niet alleen vertaald, maar ook bewerkt. Het is dan ook niet gewoon jammer, maar ronduit ergerlijk dat België daar heel bekaaid afkomt. Het boek wordt even goed op de Vlaamse markt aangeboden, maar de fiscale tips en de adressenlijsten achteraan in de uitgave richten zich nagenoeg uitsluitend op Nederland. Gelukkig kan het boek ook worden geraadpleegd als een grabbelton boordevol ideeën over de meest diverse beloningsvormen.
Vanzelfsprekend beperkt Nelson zich daarbij niet tot de klassieke premies en aandelenopties. Hij graait zelfs in een studie van de Wichita State University, die bevestigt wat iedere manager met een beetje gezond verstand al lang doorheeft: de persoonlijke, onmiddellijke waardering van de chefs en managers blijkt nog altijd de belangrijkste motivatiefactor. De onderzoekers voegen eraan toe: “Managers hebben gemerkt dat alleen werknemers uitnodigen om mee te denken, al motiverend werkt.” Maar geef nu toch maar die bedrijfswagen.
Bob Nelson, 1000+1 manieren om je medewerkers te belonen. Spectrum, 238 blz., 725 fr.
ldd
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier