Bellerose: sober, sportief en Belgisch
Bellerose combineert op een evenwichtige manier Amerikaanse sportiviteit met Franse modebewustheid. Sportief en modebewust zijn ook de twee Belgen achter het kledinglabel.
Info: www.bellerose.be
B ellerose werd in 1989 opgericht door PatrickVanHeurck (48). In het begin kende het kleine, naamloze bedrijfje gewoon een goede hemdenfabrikant in Azië. Van Heurck was op zoek gegaan naar een nieuwe niche en bracht zo een beperkte collectie hemden in effen kleuren op de markt. Een beetje zoals wat Lacoste deed met polohemden. Het bedrijf moest nu snel een naam krijgen. Een kaart van Amerika en een onschuldige vinger zorgden ervoor: Bellerose was geboren.
De collectie werd geleidelijk uitgebreid. Maar toen in 1991 een eerste Bellerose-winkel in Knokke de deuren opende, was de collectie toch nog lang niet groot genoeg om alle rekken te vullen. “Onze winkel was een soort general store,” blikt Patrick Van Heurck terug. “Behalve kledij vond je er ook nietjesmachines en allerlei andere dingen die je niet in een modezaak zou verwachten.”
Tegenwoordig heeft Bellerose in België niet minder dan 300 verkooppunten en zijn er zeven Bellerose-winkels (in Knokke, Gent, Antwerpen, Brugge, Leuven en twee in Brussel). Nog deze maand gaat de eerste Bellerose-winkel open in het buitenland, in Amsterdam. Het Belgische label heeft bij onze noorderburen al wel bijna 150 verkooppunten.
De winkel in Knokke is er dus nog steeds, maar het Bellerosegamma is vandaag veel uitgebreider. Behalve een volledige collectie voor mannen (een honderdtal modellen per collectie), is er ondertussen ook een lijn voor vrouwen (eveneens een honderdtal modellen) en een voor kinderen (ongeveer zestig modellen). “We hebben een basisaanbod, we zijn hedendaags, maar verkopen geen uiterst creatieve modellen,” legt Van Heurck uit. “Bij ons primeert de mooie snit, de goede kwaliteit en de degelijke afwerking van de producten, die eigenlijk vrij sober en eenvoudig zijn.”
Bellerose werkt uitsluitend met natuurlijke materialen, voornamelijk katoen. Het logo staat wel op enkele modellen, maar wordt niet in het groot en zeker niet systematisch op al de stukken aangebracht. De prijzen gaan van 29 euro voor een T-shirt tot 400 euro voor een winterjas.
De Bellerose-boetieks verkopen ook merken zoals Levi’s, Clarks of Eastpack. De collecties worden geproduceerd in Azië, Turkije en Portugal. Maar de broeken worden in België gemaakt. Bellerose stelt in het totaal een vijftigtal mensen tewerk en realiseerde vorig jaar een omzet van ongeveer 15 miljoen euro.
Een gemeenschappelijke liefde voor sport
In 1999 werd Marc Bleys (43), die zich al van bij het begin bezighield met het commerciële beleid, medeaandeelhouder van Bellerose. Toen Van Heurck en Bleys elkaar bij gemeenschappelijke vrienden voor het eerst ontmoetten, bleek meteen dat ze dezelfde passie deelden voor textiel en sport – Partick is een watersportfanaat, terwijl Marc zich vooral toelegt op hardlopen – en het was slechts een kwestie van tijd voor die zich vertaalde in een professionele samenwerking.
De twee Antwerpse kompanen zijn ook weg van de VS en van de Amerikaanse sportswear, T-shirts, sweatshirts, jeans, baskets, polohemden. Hun voorliefde voor de sport heeft zeker niet geleden onder het zakelijke succes. Marc heeft de marathons van Turijn, New York en Chicago (in 3 uur 30 minuten) gelopen. Hij traint ten minste vijf uur per week met zijn vrienden. Tijdens de zomer gaat hij ook geregeld zeilen.
En zeilen is momenteel ook de grote passie van Patrick die, toen hij jonger was, eerder van mechanische sporten hield – van zijn 19 tot zijn 23 jaar deed hij aan motorsport in competitieverband. “Ik hou eigenlijk van watersporten in het algemeen,” zegt Patrick Van Heurck. “Aangezien ik in Knokke woon, kan ik me dus volop uitleven. En de Bellerose-winkel ligt vlakbij: de cirkel is rond.”
Serge Vanmaercke
De prijzen gaan van 29 euro voor een T-shirt tot 400 euro voor een winterjas.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier