Bellen met je bretellen
De link tussen KLM, de Federale Politie en modeontwerper Jean-Paul Knott? Ze gebruiken allemaal bretellen van Blue Star. Het bedrijf uit Melle maakt zelfs gsm-bretellen.
Een gsm-bretel ziet er niet anders uit dan een doordeweeks stel bretellen. Op de linkerelastiek is onderaan een hoesje bevestigd, waarin gsm-toestellen van alle maten passen. In de eenvoudige uitvoering is het hoesje gemaakt van een elastische stof die de telefoon stevig omklemt, in de luxeversie is het een leren etui met stukjes schuimrubber die het toestel vastzetten.
Dat net Blue Star met de gsm-bretel uitpakt, is geen toeval. De onderneming maakt al bretellen sinds 1906, toen Bernard August Corthals, een verkoper van elastieken banden, in de gaten kreeg dat er met een afgewerkt product van hoge kwaliteit ook aardig wat te verdienen viel. In 1929 werd de eerste productielijn in werking gesteld. Op het hoogtepunt van die eerste groeifase werkten er 130 mensen, vooral naaisters.
Nu zijn dat er nog 26. Het bedrijf is in handen van drie achterkleinkinderen van de founding father: Evelyne, Bernard en Michel Corthals, die in 1999 hun vader uitkochten. Zij voerden Blue Star naar een omzet van bijna 2 miljoen euro. In 1994 werd het eerste buitenlandse bijhuis geopend in Parijs. In Nederland, Engeland en, sinds kort, in Duitsland zijn zelfstandige agenten aan het werk. En er wordt uitgevoerd naar Zweden en Japan.
Op het klantenlijstje prijken de betere particuliere kledingzaken, maar ook grote ketens als Carrefour. Via een klant levert het bedrijf riemen aan de Federale Politie. Ook de stewardessen van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM worden er weldra mee getooid. Blue Star produceert ook accessoires van de Belgische modeontwerpers Jean-Paul Knott en Dirk Schönberger. Voor de modeshow van Louis Féraud in Parijs werd een riem van liefst 2,8 meter gemaakt, besteld door Knott. “Het is erg lonend om voor ontwerpers te werken. Zo hebben we op een directe manier voeling met de trends en veranderingen in de mode,” vertelt manager Michel Corthals.
Als rechtstreekse concurrenten noemt Corthals de grote kledingmerken zoals Hugo Boss en Armani. Die verkopen naast hun kledinglijn ook accessoires, maar Blue Star stelt daar zijn flexibele en persoonlijke aanpak tegenover. Blijkbaar met succes, want vorig jaar werd op een omzet van net geen twee miljoen euro 93.753 euro winst gemaakt, terwijl de cashflow met bijna 20.000 euro steeg tot 117.030 euro.
Wouter De Broeck [{ssquf}]
Een gsm-bretel ziet er niet anders uit dan een doordeweeks stel bretellen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier