België-Nederland: fifty-fifty

Een jaar nadat Fortis Corporate Insurance als verzekeraar voor grote ondernemingen werd opgericht, blikt directeur Jan De Meulder (44) tevreden terug. Fortis Corporate Insurance bundelt de krachten van Fortis Industrial in België en Amev Interlloyd in Nederland. In de Benelux worden de twee verschillende marktbenaderingen met succes gecombineerd. Jan De Meulder: “We moesten wel een aantal fundamentele verschillen overbruggen. Op de Belgische markt is er veel technische knowhow aanwezig terwijl Nederland vooral een beursmarkt is die opvalt door een sterke koopmansgeest.” Ongeveer 500 mensen zijn met corporate insurance bezig en de Nederlanders zijn evengoed in België actief als omgekeerd.

Dat Jan De Meulder (licentiaat wiskunde aan de UIA en actuaris aan de KU Leuven) aan het hoofd zou komen van de afdeling bedrijfsverzekeringen stond in de sterren geschreven. Sinds 1995 was deze Antwerpenaar directeur van de afdeling Ondernemingen bij AG 1824. Bovendien beschikt hij over twintig jaar ervaring bij verschillende belangrijke verzekeraars. “Een groot deel van mijn carrière heb ik wel in de branche van de levensverzekeringen doorgebracht,” beklemtoont De Meulder.

Hij startte bij De Vaderlandsche als actuaris in 1979. Tien jaar later stootte hij door tot het directiecomité en kreeg de verantwoordelijkheid over Leven en Medische Varia. In 1992 werd De Meulder general manager bij Life Association of Scotland (ING) alvorens benoemd te worden tot directeur Leven bij ASLK-verzekeringen in de periode 1994-1995. Daarna kwam hij in de branche van de bedrijfsverzekeringen terecht.

Fortis Corporate Insurance is gespecialiseerd in BOAR-verzekeringen (Brand, Ongevallen, Allerlei Risico’s) voor grote bedrijven. De divisie heeft vier business lines: Fleet, Property, Liability & Workman’s Compensation en Marine. Door de aanwezigheid van Fortis Corporate Insurance in de wereldhavens Antwerpen en Rotterdam is Marine ontwikkeld tot een belangrijke portefeuille.

De Meulder:”Dit is de eerste echte grensoverschrijdende activiteit binnen de groep. We beperken onze doelmarkt tot bedrijven met een minimumomzet van 250 miljoen frank. Als we toegevoegde waarde willen creëren, moeten we specialiseren. De keuze viel op het bovensegment van de markt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content