Belgen varen naar Nederland

Nu de grote infrastructuurwerken in eigen land stilliggen, breekt de Belgische bouwfirma Besix door in het welvarende Nederland.

Amsterdam.

Is de Nederlandse nationale zeeheld Piet Hein van Belgische afkomst ? Vele vaderlandslievende Nederlanders hebben op vrijdag 25 april, bij de plechtige opening van de Piet Hein-tunnel, ongetwijfeld met lede ogen gestaard naar de vlaggen van de Belgische bouwheer : PHT, een consortium van Besix, CFE, De Meyer, Dredging International en Van Laere. De totale kostprijs van de 1500 meter lange pijp die het centrum van de stad Amsterdam en het oostelijk havengebied met de Ringweg verbindt, bedraagt 5,5 miljard frank.

Nu de kraan van de grote infrastructuurwerken in eigen land als gevolg van de krappe overheidsbudgetten bijna volledig is dichtgedraaid, wijken steeds meer Belgische aannemers uit naar het welvarende Nederland. Dank zij hun technische kennis, hoge productiviteit en in vergelijking met Nederland relatief lage prijzen slagen zij er mondjesmaat in deze traditioneel gesloten markt open te breken. Recente voorbeelden : Franki (zie Trends van 16 januari 1997) en Deckx (zie inside, blz. 11).

OVER DE GRENS.

Ook de Groep Besix, ‘s lands grootste bouwonderneming met een totaal personeelsbestand van 11.000 werknemers en een geconsolideerde omzet van ongeveer 20 miljard frank, ziet zich genoodzaakt haar West-Europese groei bij onze buren te zoeken. Directeur-generaal Luc A. Steyaert : “In het topjaar 1993 realiseerden wij een omzet van 7 miljard frank in eigen regio. Vandaag schommelt dit bedrag rond de 5 miljard frank, waarvan 25 % in Nederland. Om een status-quo te handhaven, moeten wij nog méér de grens over gaan. De Piet Hein-tunnel zien we als een soort vlaggenschip dat de markt moet openbreken. De Nederlanders werken meestal met prekwalificaties in beperkte offerte-aanvragen, waarin referenties en knowhow een belangrijke rol spelen.”

Het Belgische bouwbedrijf sleepte de voorbije jaren al omvangrijke opdrachten in Nederland in de wacht : het Sheraton-hotel in Schiphol (een project van 1,6 miljard frank dat volgende maand wordt opgeleverd), het multifunctionele sport- en recreatiecentrum Sportion in ‘s Hertogenbosch (een opdracht van 700 miljoen frank in een tijdelijke vereniging met de Nederlandse partner Habo) en de Koningstunnel in Den Haag (een werk van 1 miljard frank gestart op 17 oktober 1996 in een tijdelijke vereniging met CFE, MBG en Habo). En de bouwfirma heeft nog grote projecten in het vizier : de tweede Beneluxtunnel in Rotterdam, de hogesnelheidslijn naar Amsterdam, de Benelux-metrolijn in Rotterdam, de Noord-Zuid-metrolijn in Amsterdam en de Betuwelijn.

De tweede poot van Besix’ expansiebeleid is Luxemburg. Steyaert : “We waren al eerder in het groothertogdom actief als promotor en aannemer. Nu José Maria Gil-Robles, de voorzitter van het Europees parlement, nieuwe werken heeft aangekondigd voor de Europese instellingen, willen we ons deel van de koek. Ook werpt Besix een oogje op Noord-Frankrijk (de constructie van de HST-lijn tussen Parijs en Straatsburg, evenals de havengebonden werken in Nord-Pas-de-Calais) en Groot-Brittannië. Daar hebben we onlangs een samenwerkingsakkoord gesloten met Mowlem en Holzmann om mee te dingen naar het contract van de HST-verbinding tussen het Kanaal en Londen.”

GROENE BESTELLINGEN.

In eigen land mikt Besix vooral op de milieusector. Directeur Luc Neyrinck : “Naast onze klassieke producten gebouwen en burgerlijke bouwkunde specialiseren we ons tegenwoordig in de constructie van waterzuiveringsstations (Pepinster en Péruwelz), verbrandingsovens (Virginal, offerte voor de oven van Drogenbos, samen met ABB) en composteringsinstallaties (Dendermonde, Grimbergen, Edegem). Op dit vlak trachten we via partners en licenties een eigen technologie op te zetten, zodat we in de nabije toekomst onze klanten in eigen beheer een sleutel-op-de-deur-oplossing kunnen bieden. In totaal sleepten we al voor ruim 1 miljard frank groene bestellingen in de wacht.”

Ten slotte tracht Besix ook nog een graantje mee te pikken van de nationale bouwmarkt. Nieuwe werven zijn : de tweede fase van het shoppingcenter van Wijnegem, dat 11 maart jongstleden werd geopend (570 miljoen frank), het Kluizendok in Gent (1 miljard frank, samen met Strukton De Meyer), de wegtunnel onder de spoorbundel bij Kinkempois (950 miljoen frank, samen met Galère en Fontec), de Europese School in Etterbeek (1,1 miljard frank), de Koninklijke Militaire School naast het Jubelpark (1,5 miljard frank, samen met Louis De Waele en Van Rymenant). Maar het aanbod is klein en de concurrentie moordend. Steyaert : “Een gebrek aan grote bestellingen in eigen land staat onze ontwikkeling op internationaal vlak in de weg.” Dat kunnen de overwinningen in het Land van Maas en Waal niet goedmaken.

ERP

LUC NEYRINCK EN LUC A. STEYAERT (BESIX) Als gevolg van de krappe overheidsbudgetten in België ziet ‘s lands grootste bouwonderneming zich genoodzaakt haar West-Europese groei bij onze buren te zoeken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content