Belgen kopen online voor 5,5 miljard euro in het buitenland
Belgische consumenten hebben vorig jaar voor 16,3 miljard euro online gekocht, 10,7 procent meer dan in 2022. Dat blijkt uit berekeningen van sectorfederatie Becom. Van dat bedrag vloeide 5,5 miljard euro naar buitenlandse webshops of marktplaatsen.
Becom stelt vast dat Belgische handelaars ondervertegenwoordigd zijn op online marktplaatsen en daardoor inkomsten mislopen. De sectorfederatie maant hen dan ook aan om mee te surfen op de golf van de groeiende e-handel. Eind 2023 waren er 63.202 Belgische webshops.
“Ondernemers die de stap al gezet hebben, geven aan dat ze gemiddeld een omzetstijging van 23 procent noteren”, zegt Greet Dekocker, managing director van Becom. “Vandaar ons advies: test je productgamma op een marktplaats.” Grote spelers als Amazon en Bol.com laten bedrijven via hun drukbezochte marktplaatsen producten verkopen.
Becom stelt voorts vast dat de groei voornamelijk in diensten zat, zoals reizen en tickets. “We zien voor het eerst een volledig herstel van de online uitgaven aan diensten (8 miljard euro) sinds de coronaperiode. Bijna 68 procent van alle diensten wordt online gekocht”, luidt het. Kleding laat dan weer een daling met 1,8 procent zien.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier