‘Belgen hebben tijdens de zomersolden minder online gewinkeld’

© iStock

In tegenstelling tot de handelaars in de straat, hebben de webshops tijdens de zomersolden een terugval gezien van het aantal kooplustigen. Dat leren cijfers die een medewerker van de online kortingwebsite Flipit.com kon inkijken.

Ondanks een trage een start van de zomersolden, mede door het slechte weer, hebben de handelaars tijdens de zomersolden 2 procent meer spullen aan de man gebracht. Dat terwijl de internetwinkels een terugval van het aantal kooplustige bezoekers hebben opgetekend. Cijfers van Flipit.com leren dat webshops hun verkoop in de anders zo succesvolle maand, dramatisch zagen slinken.

“Waar er tijdens de zomersolden normaliter 7 procent van de jaaromzet wordt gerealiseerd door de Belgische e-commerce, was dat afgelopen maand voor de meeste webshops significant minder”, verduidelijkt Nizar el Mahjoubi, een van de personen achter de kortingwebsite Flipit.com.

Kortingwebsites delen in de klappen

Het bezoek rond de kerstperiode ligt zo’n 45 procent hoger dan tijdens de zomersolden

Voornamelijk de kortingwebsites waren deze zomer minder populair. Nochtans werden er tijdens de start van de koopjesperiode een aantal records gebroken. Maar naarmate de soldenperiode op haar laatste benen liep, zagen de kortingwebsites de verkoopcijfers stevig terugvallen. Bij bijvoorbeeld Flipit.com daalde de online verkoop met 15 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Al is er ook goed nieuws. In vergelijking met de wintersolden zaten de verkoopcijfers wel in de lift. De koopjesjagers hebben tijdens de zomersolden 5,5 procent meer online gekocht dan tijdens de wintersolden. “De verklaring hiervoor is wellicht te wijten aan drukke winkelperiode die aan de wintersolden vooraf gaat. Het bezoek rond de kerstperiode ligt zo’n 45 procent hoger dan tijdens de zomersolden”, aldus el Mahjoubi.

Online solden populair bij Nederlanders

Het verschil met onze noorderburen blijft frappant. Terwijl de internetwinkels mondjesmaat de Belgische consument weten te bekoren, is online winkelen al geruime tijd gemeengoed in Nederland. En daar profiteren ook de Belgische webwinkels van. Cijfers die el Mahjoubi kon inkijken tonen aan dat 25 procent meer Nederlanders deze zomer hun weg hebben gevonden naar de Belgische internetwinkels. Die toenemende interesse werd echter niet vertaald in significant meer koopgedrag.

Minder verbazingwekkend is dat de webwinkels voornamelijk goed in de markt liggen bij de consumenten tussen 18 en 45 jaar. Tijdens de zomersolden steeg het aantal bezoeken van die leeftijdsgroep met 15 procent. Consumenten ouder dan 45 jaar hebben slechts 5 procent meer online gewinkeld tijdens de zomersolden. (NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content