Belgacom gaat breder

Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Belgacom blijft de Brusselse topper in toegevoegde waarde, hoewel de concurrentie om de palm hier groot is.

Toegevoegde waarde toont de bijdrage van een on-derneming aan de nationale welvaart. Ze is het verschil tussen de waarde van de productie en wat een bedrijf aan grondstoffen, goederen en diensten inkoopt. De toppers in deze lijst zijn grote ondernemingen die veel van de waardeketen binnenhuis houden en veel personeel hebben.

Dat is zeker het geval voor Belgacom, dat veel activiteiten die concurrenten uitbesteden, nog zelf blijft uitvoeren. Outsourcing staat bij Belgacom in het teken van flexibiliteit. “We moeten rekening houden met pieken op bepaalde momenten van het jaar. Outsourcing moet ons af en toe helpen om die pieken te neutraliseren”, zei de nieuwe personeelsdirecteur van Belgacom, Michel Georgis, in februari aan Trends in zijn eerste interview in zijn nieuwe job. Hij verwacht de productiviteit te kunnen verhogen door de producten en de werkprocessen te vereenvoudigen, niet door drastische uitbesteding. “Ons doel is een goede samenwerking met de sociale partners”, zei hij.

Ondertussen verdedigt Belgacom zijn inkomsten door steeds meer diensten in één abonnement te bundelen. Dat verhoogt het gebruiksnut en maakt het moeilijker om van operator te veranderen. De jongste beweging is de toevoeging van mobiel surfen aan de ‘packs’, zonder meerprijs, met een gratis sim-kaart. Belgacom had zijn klanten al meer dan 500.000 nationale en 5 miljoen internationale toegangspunten voor draadloos internet gegeven. Nu laat de operator ook toe om – afhankelijk van het pack – weinig of veel via tablet of pc te surfen op zijn 3G-netwerk onder het label ‘Internet Overal’. Het aanbod gaat voor bedrijven onder de noemer ‘Office & Go’.

Meer cloud

In zijn bedrijvendivisie probeert Belgacom nieuwe inkomsten te vinden door meer online informaticadiensten te verkopen via zijn nieuwe BeCloud-organisatie. Die mikt zowel op veeleisende klanten als op de huidige gebruikers van de goedkope Amazon Web Services en van online back-upoplossingen. Belgacom rekent op zijn groeiende netwerk van Belgacom ICT Agenten en ICT Experts – verkopers van servers en kmo-oplossingen – om deze nieuwe diensten aan de man te brengen.

Top-belastingbetaler

In de Brusselse top tien voor toegevoegde waarde is de nv Belgacom met 14.460 voltijdsequivalenten na de NMBS, bpost en Randstad Belgium de grootste werkgever. Buiten de 926 miljoen aan personeelskosten, ging de toegevoegde waarde bij de nv Belgacom vooral naar afschrijvingen en waardeverminderingen (902 miljoen), afbetaling van schulden (419 miljoen), nettowinst (324 miljoen) en belastingen. Belgacom is met 130 miljoen de grootste belastingbetaler in deze top, vóór bpost (116 miljoen) en Electrabel (35 miljoen). De hele Belgacom-groep betaalde in 2010 geconsolideerd zelfs 233 miljoen euro aan belastingen.

Aan het andere eind van het belastingspectrum in de telecom stond KPN Group Belgium, bekend als Base, dat in 2010 helemaal geen belastingen betaalde. De 166 miljoen euro winst uit de gewone bedrijfsuitoefening werd uitgevlakt door de reactivering van een schuld van 162 miljoen aan het Nederlandse moederbedrijf, een uitzonderlijke post. Base had na 2010 ook nog 234 miljoen euro aan fiscaal aftrekbare verliezen op de balans.

KPN Group Belgium besteedt veel taken uit en haalt maar 45 procent toegevoegde waarde op zijn bedrijfsopbrengsten (Belgacom 61 procent). Maar haar medewerkers zijn met liefst 578.580 euro per voltijdsequivalent drie keer productiever dan die van Belgacom.

BRUNO LEIJNSE

“Ons doel is een goede samenwerking met de sociale partners”

(Michel Georgis, Belgacom)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content