Belg koopt jaarlijks 1 kilo fairtrade

Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Een keurmerk, geen merk

In België is Max Havelaar het keurmerk voor eerlijke handel met producenten in het Zuiden. Dat is geen merk, maar een label dat merken op hun verpakking mogen aanbrengen als hun producten voldoen aan de internationale criteria voor eerlijke handel zoals een minimumprijs, geen kinderarbeid en geen ontslag bij ziekte. Naast keurmerken voor eerlijke handel zijn er ook keurmerken zoals Biogarantie voor milieuvriendelijke productie.

115 fairtradegemeenten

België telt 115 fairtradegemeenten (110 Vlaamse, 3 Waalse en 2 Brusselse) en sinds deze maand is Antwerpen de eerste fairtradeprovincie van het land. Een gemeente of provincie kan dat label verdienen door te voldoen aan zes criteria, zoals de beschikbaarheid van fairtradeproducten in lokale winkels en de actieve inzet van het gemeentebestuur. Op het Verenigd Koninkrijk na heeft België het hoogste aantal fairtradegemeenten ter wereld. Meer dan 40 procent van de gezinnen kocht tussen juni 2010 en juni 2011 minstens één fairtradeproduct, tegen 25 procent drie jaar geleden.

10 miljoen kilo fairtradeproducten

Tussen juni 2010 en juni 2011 gaven de Belgen in de retail 37,4 miljoen euro uit aan fairtradevoedingsproducten. De totale voedingsmarkt is goed voor zo’n 22 miljard euro. In het kalenderjaar 2010 kochten we 10,5 miljoen kilo fairtradeproducten – ongeveer een kilo per Belg. Dat cijfer houdt geen rekening met de consumptie in de gemeentediensten en op de werkvloer – zowat de helft van het totale verbruik – of met bloemen en kleding. Fairtradeproducten die het Max Havelaar-keurmerk niet hebben, worden niet meegeteld.

Carrefour verkoopt meeste eerlijke voeding

Van alle consumenten die fairtradeproducten kopen in België gaan er meer naar Lidl (penetratie van 6,6 procent) dan naar de Oxfam Wereldwinkels (3,5 procent). Opvallend is ook dat het marktaandeel van Carrefour (25,3 procent) groter is dan dat van trendsetter Delhaize (21,2) procent). Colruyt haalt 9,7 procent.

Maakt u het verschil?

Uit een recent onderzoek van het internationale onderzoeksbureau Globescan, dat 17.000 mensen uit 24 landen ondervroeg, blijkt dat 59 procent van de consumenten denkt dat ze via hun koopgedrag arme producenten in ontwikkelingslanden kunnen helpen. Van de Fransen, Ieren en Zuid-Afrikanen gelooft zelfs 70 procent in het positieve effect van zijn koopgedrag.

BENNY DEBRUYNE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content