Belg koopt gemiddeld voor 102 euro aan producten en diensten op het internet
Het onlineshoppen heeft in 2015 een “doorbraakjaar” beleefd in België. De consumenten kochten voor 8,2 miljard euro producten en diensten via het internet, ongeveer een derde meer dan in 2014, zo blijkt uit cijfers van BeCommerce, de Belgische vereniging van onlinehandelaars.
“Dit hebben we nooit meegemaakt”, zegt Carine Moitier, de gedelegeerd bestuurder van BeCommerce. In een eerste schatting midden januari had de vereniging gesproken van een jaaromzet van 7,3 miljard euro, maar de definitieve cijfers blijken nog bijna een miljard euro hoger te liggen. Dat is volgens Moitier het gevolg van “een heel sterke eindejaarsverkoop”.
Inhaalbeweging e-commerce
Volgens BeCommerce kochten de consumenten in België vorig jaar meer dan 80 miljoen keer een product of dienst online, voor een gemiddeld bedrag van 102 euro.
“Deze cijfers tonen aan dat België op het vlak van e-commerce een gigantische inhaalbeweging achter de rug heeft. We bevinden ons intussen in de betere Europese middenmoot”, klinkt het in een persbericht. “De Belgische e-commerce kent een sterke groei die jaar na jaar aanhoudt, en die naar verwachting ook verder zal blijven aanhouden.”
De onlineverkoop zou ondertussen een marktaandeel van 14 procent hebben. Dat betekent dat van elke 7 euro die in België wordt uitgegeven aan producten of diensten, er 1 euro online wordt gespendeerd. Vliegtuigtickets, hotels, pakketreizen en kaartjes voor attracties en evenementen worden bijvoorbeeld vaker online gekocht dan offline.
De cijfers hebben betrekking op de Belgische e-commercemarkt. Dat gaat over iedereen die online actief is in België, dus ook over buitenlandse verkopers als Amazon. Volgens BeCommerce gaat ongeveer 70 procent van de omzet naar buitenlandse spelers en wordt 30 procent van de omzet gerealiseerd door Belgische webshops. (Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier