‘Bekijken of we merken aan de portefeuille kunnen toevoegen’
WIE
Olivier Sermeus (54)
WORDT
COO bij Alcomotive
WAS
“Ik begon als major account manager bij Rank Xerox, een heel andere sector’, vertelt Olivier Sermeus. “Het was geen bewuste keuze naar automotive over te stappen, maar ik ben ingegaan op het aanbod van LeasePlan. Na een periode bij KBC Autolease nam ik een risico door de leiding van MG Rover in België over te nemen. Dat risico bleek reëel, want het merk verdween al snel van de Europese markt. Maar ik ben altijd in de sector gebleven, bij Kia, Mazda en sinds 2009 bij Hyundai. Nadat ik ruim tien jaar aan het hoofd van Hyundai Belux had gestaan, vroeg de overkoepelende Alcomotive-groep me COO te worden, net nadat we het herrezen MG aan onze portefeuille hadden toegevoegd.
“Het verdwijnen van MG Rover was zonder twijfel de moeilijkste periode in mijn loopbaan. We geloofden sterk in een overname, hadden mensen aangeworven, waren aan het bouwen, maar plots waren we verplicht er abrupt een punt achter te zetten. Beduidend positiever is dat ik sinds 2009 heb bijgedragen aan de immense groei en vooruitgang van Hyundai op de Belgisch-Luxemburgse markt. Daar ben ik trots op.”
WIL
“Alcomotive heeft sinds kort een nieuwe aandeelhouder met het Spaanse Bergé Auto. Dat is de voornaamste reden om deze stap te doen, want onze ambitie is natuurlijk groot. We hebben nu zes merken in de groep: Hyundai, Suzuki, SsangYong, Isuzu, MG en Maxus. Als COO wordt het mijn taak dat geheel te coördineren. Ik neem de eindverantwoordelijkheid over al die merken, in de zes landen waar we actief zijn: de Benelux, Duitsland, Polen en Zwitserland. Als prioriteiten zie ik het zoeken naar synergie voor onze merken. En uiteraard zullen we ook bekijken of we merken aan onze portefeuille kunnen toevoegen.”
VRIJE TIJD
Paarden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier