Beheer uw bedrijfstijd zoals uw budgetten
Managers hebben vaak goede ideeën over hoe ze werknemers efficiënt met hun tijd kunnen laten omgaan, maar op de bedrijfsvloer komt er vaak niet veel van terecht. Waarom uw tijd niet beheren zoals uw budgetten?
U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.
Met deze 8 stappen kunt u volgens een artikel in het Amerikaanse managementblad Harvard Business Review de tijdsdruk op managers verminderen en de productiviteit verhogen.
1 Zorg voor duidelijke en selectieve agenda’s, waarin mensen hoofd- van bijzaken onderscheiden en werken met een systeem van tijdprioriteiten voor hun taken.
2 Werk met een tijdsbestand voor vergaderingen: u bepaalt hoeveel vergaderingen er mogen zijn in een bepaalde periode. Wanneer u een uur vergadertijd wil toevoegen, dan moet er ook een vergaderuur sneuvelen.
3 Eis een businesscase voor alle nieuwe projecten: nogal wat bedrijven voegen steeds nieuwe projecten toe, zonder lopende zaken af te ronden. Maak van elk nieuw initiatief een businesscase waarin staat hoeveel het kan opbrengen, hoeveel geld er voor nodig is én hoeveel tijd managers er moeten in investeren.
4 Vereenvoudig de organisatie door zuinig te zijn op het aantal managementlagen zodat informatie sneller rondgaat en er minder vergaderingen nodig zijn.
5 Delegeer zorgvuldig de bevoegdheid over tijd. Meestal mag om het even wie vergaderingen plannen, de duur ervan bepalen en beslissen wie er aanwezig moet zijn. Probeer zorgvuldig om te gaan met deze bevoegdheid, want vergadertijd kost veel geld.
6 Zorg voor duidelijke processen over hoe beslissingen in het bedrijf worden genomen.
7 Beperk dit zorgvuldige tijdsbeheer niet tot het topmanagement, maar verwerk het in de bedrijfscultuur zodat het overal doordringt.
8 Gebruik feedback om de organisatie nog beter te stroomlijnen.
Benny Debruyne
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier