BEERSE. Sas lust straffe koffie
De koffiebranche kalft af. Koffie is niet populair bij de jeugd. Toch moet dat de pret voor de koffieproducent niet drukken, bewijst Sas in Beerse.
Het kantoor van Herman Sas is een privé-museum van de koffieweelde. Tussen koffiemolens, koffietrommels, koffiedozen neemt hij beslissingen. Die hebben niks folkloristisch of museaals. Sas in Beerse is één van de grootste onafhankelijke producenten van éénkopskoffiefilters van België. Negentig procent van de produktie is voor rekening van derden.
Specializatie en diversifikatie is een middel om te blijven groeien in de inkrimpende koffiemarkt. De Belgische markt voor éénkopsfilters wordt geraamd op 170 miljoen stuks, waarvan er 120 miljoen via de winkelrekken en 50 miljoen via de horeca de maag bereiken van de koffiedrinker. De verkoop van éénkopsfilters stagneert in de retail en daalt in de horeca door het sukses van espressomachines. Sas produceert 56 miljoen koffiefilters voor de thuismarkt en 24 miljoen voor de export.
Sas is koffiebrander en -verwerker in de eerste generatie. Van de twaalf kinderen staan er nog 3 broers in het bedrijf. De broer van Herman begon in 1927 als artisanale koffiebrander. In 1960 werd de éénkopskoffiefilter omhelsd, geleidelijk nam deze aktiviteit 40 % van de omzet voor zich. De bekende plastic koffiefilter is de vondst van een Kempense caféhouder en werd allereerst gecommercializeerd door Rombouts. De éénkopskoffiefilter is een typisch Belgisch produkt en de grootste markt zit in Antwerpen en Limburg. Herman Sas : “Iedereen moest zijn eigen machine ontwerpen. Voor de machinebouwers is de markt te klein om een standaardprodukt te ontwerpen. De machines zijn dus duur en niet iedereen wil daarin investeren. “
Sas brandt koffie en verpakt deze vacuüm, spuitgiet filters, assembleert hen, en heeft voorts een brede aktiviteit met het afvullen in portieverpakkingen van alle poeder- en korrelvormige produkten in de voedingssfeer. Recent werd gestart met een verpakkingslijn voor oploskoffie in bokalen. Tevens werden machines aangeschaft voor de vervaardiging van teebuiltjes. Sas heeft 900 afgewerkte produkten, verdeeld over 5 hoofdgroepen.
De 90 werknemers van Sas, waaronder 8 hooggeschoolde technici, zijn verdeeld over 3 werkmaatschappijen die samen een omzet van 600 miljoen frank verwezenlijken (30 % export naar een twintigtal landen, 70 % thuismarkt) en een cash flow van 34 miljoen frank. Herman Sas : “De toegevoegde waarde, 139 miljoen frank, is voor mij belangrijker dan de omzet. “
HERMAN SAS (SAS) Filterkoffie voor derden, één van de belangrijke diversifikaties.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier