Bedrijven over de crisis

“We zijn voorzichtig geworden met nieuwe investeringen en vooral met de onderhandelingen daarover met de bancaire partners. Waar we vroeger soms eerst investeerden en pas in een tweede fase de totaalfinanciering verzorgden, zal het nu altijd in de omgekeerde volgorde gaan.”

Marc Hofman, gedelegeerd bestuurder Ter Beke

“Onze investeringsbeslissingen worden gedreven door de noodzaak om onze klantenprojecten te realiseren, niet door het kortetermijnsentiment.”

Hugo Ciroux, financieel directeur IPTE

“We hebben vorige week elf afgestudeerden aangeworven. Voorts zouden we zó 20 tot 25 mensen kunnen opnemen die tussen drie en twintig jaar ervaring hebben, voor zover ze de juiste ingesteldheid en skills hebben. Wel maken we op onze aandelenportefeuille momenteel 14 procent verlies. Maar dat is niet levensbedreigend. Vijf jaar geleden was ik meer geld kwijt.”

Bruno Denys, gedelegeerd bestuurder AE, het voormalige Application Engineers

“Er is regelmatig gesuggereerd dat C&W naar de beurs moest. Momenteel zijn we geen vragende partij.”

Johan Martens, salesdirector Callataÿ & Wouters

“Door de financiële crisis worden we niet rechtstreeks getroffen: UCB is niet afhankelijk van economische cycli, maar van innovatie en van het vervallen van patenten op geneesmiddelen. Patiënten met een ernstige ziekte zullen hun behandeling voortzetten, terwijl regeringen en ziekteverzekeringen voorts zullen bijdragen voor die behandelingen.”

Roch Doliveux, CEO UCB

“Wij moeten het hebben van innovatie. Dus zijn we continu op zoek naar knappe koppen. Waardoor we nu al, mede dankzij overnames, opnieuw 15.800 medewerkers tellen, zowat 1000 meer dan net na de afsplitsing van Nyrstar. En dus houden we ons investeringsniveau op peil. Dat bedraagt ongeveer 6 procent van onze inkomsten. Dat is veel, maar voor een technologiebedrijf als het onzeeigenlijk normaal. Doe je dat niet, dan maak je veel kans de boot te missen.”

Bart Crols, woordvoerder Umicore

“Op dit moment denk ik niet dat er personeel moet afvloeien. Integendeel: er zijn nog altijd technische en financiële functies die we moeten invullen. We zullen van een eventuele omzetdaling profiteren om de vrijgekomen tijd te gebruiken voor opleidingen. Eventueel zou het kunnen dat we minder een beroep doen op externe krachten.”

Martine Reynaers, CEO Reynaers Aluminium

“We bekijken onze kosten kritischer.

Net zoals de consument zijn uitgaven grondiger gaat inspecteren, doen wij dat met onze kosten. Het is nog te vroeg om

te zeggen dat we al iets merken van een mogelijke recessie. Maar we verwachten het wel.”

Bart Claes, CEO JBC

“Onze private-equitypartner Candover heeft het net als andere fondsen zwaar

te verduren. Hun financiering wordt moeilijk, want de markt ligt stil. Wij

hebben daardoor geen extra druk,

want onze financiering is rond, en we

zitten op schema met onze parameters.”

Michael Teacher, gedelegeerd bestuurder Ontex

“De biersector genereert stabiele cashflows. Ook in slechte tijden blijven consumenten bier drinken. Niet noodzakelijk meer, zoals wel eens wordt gedacht. Wel bestaat het risico van een verschuiving naar goedkopere (huis)merken. Die genereren lagere marges.”

InBev

“Wij stellen geen investeringen uit, en we blijven trouw aan onze banken. Een economische terugval is niet te vermijden, maar of het zal gaan om een zerogroei of een recessie, is nu moeilijk te zeggen.”

Gérard Marchand, CEO Tessenderlo

“De inflatie laat zich voelen op verschillende domeinen. Onze loonkosten stijgen in België voornamelijk als gevolg van de loonindexering, die langs de andere kant wel voor een relatieve bescherming van de koopkracht zorgt, en we zien een sterke stijging van de kosten voor energie.”

Geert Verellen, director investor rela-tions Delhaize Group

“We hebben alle nodige kredieten vastgelegd voor een lange termijn. Voorts beschikken we over een kapitaal van 440 miljoen euro, dat eind vorig jaar werd opgehaald ter gelegenheid van onze beursintroductie in Londen. Hansen heeft dus de volledige funding klaar voor de expansieplannen voor de volgende vier tot vijf jaar.”

Ivan Brems, CEO Hansen Transmissions

“Er werd minder en goedkoper ingekocht en van de verkoopkosten ging liefst 10 procent af. De crisis zorgt voor meer kostenbewustzijn en prestatiegerichtheid.”

Karen Van Griensven, financieel directeur Melexis.

Reacties verzameld door Hans Brockmans, Lieven Desmet, Luc Huysmans, Bert Lauwers, Bruno Leijnse, Sjoukje Smedts

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content