BATTERIJENMARKT ONDER SPANNING

© GET
Ad Van Poppel medewerker Trends

Het aantal elektrische apparaten neemt almaar toe, en daarmee ook het gebruik van batterijen. De duurzame herlaadbare batterijen laten consumenten vaak links liggen, omdat ze te duur zijn.

Draagbare elektriciteit

De kookwekker, de afstandsbediening van de tv of het Bluetooth-toetsenbord… veel van die toestellen draaien op AA- of AAA-batterijen. Ofwel zijn ze oplaadbaar, ofwel zijn ze bestemd voor eenmalig gebruik. Volgens het marktonderzoeksbureau GfK maken de herlaadbare batterijen slechts 14 procent uit van het totale aantal batterijen (22 % in waardeaandeel).

Herlaadbaar is een goede investering

De hoge aanschafprijs van herlaadbare batterijen blijkt voor veel consumenten een hinderpaal. Ram Behari, de woordvoerder van Varta in de Benelux, zegt dat de consument tijdens de crisis weer meer naar gewone batterijen heeft gegrepen. “Herlaadbaar is toen flink gedaald. De consument heeft die links laten liggen, omdat ze te duur waren in de opstartfase. Maar op lange termijn is herlaadbaar wel een goede investering. De gebruiksduur is vergelijkbaar met die van een batterij voor eenmalig gebruik.”

Eigen merken

De merken en de retailers speelden daarop in met grotere verpakkingen die vaak ook in promotie zijn. Retailers brengen ook meer en meer eigen merken uit, die ze zeer scherp prijzen. IKEA biedt tien eenmalige batterijen voor 2,50 euro. Bij Kruidvat staan 24 batterijen van het eigen merk in één verpakking voor 4,99 euro in het schap. Ter vergelijking: een voordeelpak Duracell-batterijen van twaalf stuks kost nog altijd 12,99 euro. Uit de cijfers van GfK blijkt ook dat de markt prijsgevoelig is geworden: in drie jaar is de markt met 5 procent in volume gestegen, maar de waarde ervan is met zo’n 3 procent gedaald.

Private labels

Nele Braeckmans, key account manager voor de Panasonic-batterijen in ons land, stelt dat de private labels in ons land het grootste deel van de markt voor hun rekening nemen. Ze komen uit op een aandeel van 60 procent en het stijgt nog altijd. Duracell heeft een kwart van de markt in handen, gevolgd door Panasonic, Energizer en Varta. Volgens Ram Behari gebruiken retailers batterijen als lokartikelen om mensen naar hun keten te lokken. Enkele merkproducenten maken ook batterijen onder een private label. Zo veel fabrikanten zijn er niet.

Plaats van verkoop

Ook op het internet zijn er voordeelaanbiedingen, maar online is niet het meest gebruikte verkoopkanaal: slechts 3 procent van de verkopen van batterijen gebeurt daar. De rest wordt verkocht in de winkels in de straat. Wel worden herlaadbare batterijen meer online gekocht dan niet-herlaadbare: 4,8 tegen 2,1 procent.

Bebat

Sinds 1996 bestaat Bebat, dat gebruikte batterijen ophaalt en verwerkt. Bij Bebat zijn de grote batterijfabrikanten en merken betrokken. In ons land wordt 55,5 procent van de batterijen die op de markt komen, ingezameld en verwerkt. Daarmee behoort België in Europa tot de beste leerlingen van de klas: het Belgische cijfer is het dubbele van het Europese gemiddelde. Nederland komt op 45 procent, Duitsland op 42 procent en Frankrijk op 39 procent.

AD VAN POPPEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content